Evropa > Česká republika > Znojmo a okolí (12.7. - 14.7.2020)

12.7.2020 - neděle - Znojmo, Znojemské podzemí, Gránické údolí

Z Ostravy vyjíždíme v 10:00 rovnou do Znojma, kde jsme za dvě hodiny. Ubytováváme se přímo na náměstí v hotelu Morava. V hotelu dostáváme vouchery do Znojemského podzemí. Ty si na pokladně měníme za vstupenky, ale je to zde dost plné a nejbližší termín prohlídky je až v 15:30. Ve zbývajícím čase se jdeme naobědvat. Po jídle máme čas zajít podívat se na Znojemský zámek, rotundu svaté Kateřiny a na výhled na Znojemskou přehradu. Z vyhlídky je vidět i chrám svatého Mikuláše, do kterého se jdeme podívat i dovnitř. Je tu velmi hezká kazatelna ve tvaru zeměkoule. Přes Dolní náměstí a kolem radniční věže jdeme ke vstupu do Znojemského podzemí. Prohlídka tohoto podzemního komplexu trvá skoro hodinu, kdy nám průvodce vypráví o zdejší historii a je možné si v podzemí dát i víno.
Po hodině jsme venku na slunci a jdeme se projít přes Gránické údolí, kde je spousta dřevěných zvířátek. Po křížové cestě přicházíme až na vyhlídku u kostela sv. Antonína naproti údolí. Je odtud hezký výhled na město. Zpět do města se přes údolí vracíme jinou pěšinou a přicházíme kolem staré vodárny. Vila zasazená ve skále u přehrady je zajímavá. Schody přicházíme do Rajské vinice, kde si ve vinárně na vyhlídce dáváme místní víno a hroznový mošt. V hotelové vinárně si dáváme taky skleničku před večeří v nedaleké Indicko-nepálské restauraci Everest, kde jsme se výborně najedli.

13.7.2020 - pondělí - Loucký klášter, Památník Prokopa Diviše, Zámek Miroslav, Miroslavské kopce, Moravský Krumlov, Valtické podzemí, Levandulia, Enotéka

Po snídani na hotelu se jedeme nejprve podívat na nedaleký Loucký klášter s kostelem, který je tedy dost v zuboženém stavu, ale vypadá, že se pomalu opravuje. V klášteře je sídlo vinařství Znovín. Odtud jedeme na sever Znojma k bývalému působišti a současnému památníku vynálezce bleskosvodu Prokopa Diviše.
V městečku Miroslav parkujeme kousek od místního zámku Miroslav, ale je pondělí a památky jsou zavřené, proto se vydáváme na menší túru do přírodní památky Miroslavské kopce. Ty jsou zajímavé tím, že se prochází vinohrady ve kterých je 7 kopců, které představují stepní plochy se vzácnými rostlinami. Cestou vidíme spousty květin a výhledy do obrovských vinic. Na jednom z kopců si děláme menší piknik. Asi po hodinové okružní trase se vracíme k autu a jedeme do města Moravský Krumlov. Zde děláme takové menší kolečko od kostela Všech svatých přes náměstí až ke klášternímu kostelu svatého Bartoloměje a zpět k rekonstruovanému zámku, kde máme auto.
V Branišovicích se zastavujeme na dobré jídlo v Krčmě u Císařské cesty a jedeme do Valtic. Zde jdeme do propojených sklepů Valtického podzemí, kde koštujeme místní víno a procházíme se v bludišti místních sklepů. Po výborném vínu a troše ochlazení v podzemí se vracíme zpět na slunce a jedeme do obce Starovičky. Zde se nachází společnost Levandulia, která zde provozuje levandulovou farmu. Nejprve se jdeme podívat na levandulové pole, které je asi 1 km vzdálené od prodejny a následně se v místní prodejně díváme, co vše se z levandule dá vyrobit. Já chutnám levandulovou kávu a zkoušíme i levandulový nanuk.
V 19:00 se vracíme do Znojma a hned jdeme do Enotéky. Tedy vinárny, kde si člověk nabije na kartu obnos peněz, vyfasuje skleničku a pak už dle libosti (a zůstatku na kartě) z automatických podavačů vína může ochutnávat ze 120 vzorků. Myslím, že jsme toho za necelou hodinu (zavírali už ve 20:00) stihli ochutnat docela dost. Na večeři jdeme opět do restaurace Everest.

14.7.2020 - úterý - Hrady Vranov, Cornštejn a Bítov a koupání v Mašovickém lomu

Po snídani si balíme všechny věci a jedeme do vesnice Onšov kousek od Vranovské přehrady. Pěšky pak jdeme asi 1 km na vyhlídku Claryho kříž, odkud je krásně vidět hráz přehrady. Odtud přejíždíme do Vranova nad Dyjí a jdeme se podívat do Státního zámku. Bohužel pro nás, se částečně opravuje. Ale i tak se stojí za to jít podívat na vyhlídku z nádvoří.
Ve městě Bítov nejprve parkujeme u zříceniny hradu Cornštejn, kde krom zachovalého zdiva vidíme hnízdit i poštolku. Posléze parkujeme na náměstí v Bítově, kde si jdeme dát oběd a pivo z místního hasičského pivovaru a jdeme i na zámek Bítov. Zde je největší sbírka vycpaných psů na světě. Holky jsou na prohlídku a já se jdu podívat k Dyji. Po hodinové prohlídce jedeme k Mašovickému lomu, kde je hezké okolí a skvělá voda na koupání. Osvěženi pak jedeme domů.
21. 7. 2020
Česká republika
Praha
Sněžka (1 602 m)
Čeština, Slovenština, Polština, Bulharština, Chorvatština, Maďarština, Němčina, Romština, Rusínština, Ruština, Řečtina, Slovenština, Srbština, Ukrajinština