Evropa > Rakousko > Zell am See a okolí Rakousko (7.8. - 13.8.2020)

7.8.2020 - pátek - Mauthausen Memorial a cesta k Zell am See

V 11:00 vyjíždíme z Ostravy a jedeme nejrychlejší cestou do Rakouska. První zastávku děláme v bývalém koncentračním táboře Mauthausen-Gusen (Mauthausen Memorial). Vstup do tohoto rozsáhlého zachovalého komplexu budov a památníků je zdarma a prohlídka nám trvá skoro 2 hodiny. Jsou zde zrekonstruovány dřevěné budovy, které sloužily jako ubikace spousty vězňů. Celé to je pojato jako jeden velký památník a je zachován i kamenolom, kde v nelidských podmínkách pracovali místní vězni. Ti museli v rukou nosit 50 kilové kameny po schodech smrti nahoru. Rozhodně toto místo stojí za návštěvu.
Po této delší zastávce máme co dělat, abychom dojeli až do oblasti jezera Zell am See. Ubytování máme ve vesnici Walchen - Piesendorf v penzionu Haus Deutinger, kde přijíždíme ve 20:30.

8.8.2020 - sobota - koloběžka Piesendorf, hora Kitzsteinhorn a koupání v Zell am See

V 6:00 beru koloběžku a jedu na 8 km dlouhý okruh okolo řeky Salzach. Jsou krásné výhledy na svítání v údolí a vodnatou řeku. Cestou sbírám nějaké cache, které jsou například u zajímavých přírodních dřevěných soch. V 8:00 se vracím na ubytování a jdeme na snídani, kterou nám chystá paní domácí.
Po jídle přejíždíme autem do Kaprunu k lanovce, kterou se necháme za docela drsné peníze (40€/osoba) vyvézt do nejvyšší stanice asi 120 výškových metrů pod vrchol hory Kitzsteinhorn. Nejprve se jdeme podívat do unikátního muzea. Skoro v 3000 metrové výšce se totiž kdysi dobývaly nerosty a jedna z vyražených chodeb nyní slouží jako vlastivědné muzeum Nationalpark-Gallery. Skoro 600 metrů dlouhá chodba, ve které je permanentní teplota -10°C vede mírně svažitě kopcem s různými zastávkami a info panely až na druhou stranu kopce, kde je vyhlídková platforma Gipfel Welt 3000 - Panorama-Plattform ze které je vidět na okolní pohoří. Chodbu procházíme tam a zpět a já pak s Terkou lezu ještě ty zbývající výškové metry do prudkého kopce přes sněhovou plotnu. Většina cesty je zajištěna fixním lanem a spousta lidí zde jde ve ferratovém setu, ale my to dáváme i bez jištění až k vrcholovému kříži. Je zde výhled na všechny strany. Teda, když není vrchol v mraku. My máme štěstí a vidíme obě přehrady i hory široko daleko. Na vrcholku si dáváme 10 minut oddech a kocháme se okolím a následně stejným krpálem sestupujeme k platformě. Je zde řada na focení, protože kdo je zde, tak se s cedulí s názvem hory a nadmořskou výškou chce vyfotit. následně sestupujeme o kousek níž, kde je volně přístupná bobová dráha a k půjčení boby. To je něco pro nás. Uprostřed léta si zablbnout na sněhu!
Následně lanovkou sjíždíme o jednu stanici níž a jdeme si dát oběd do restaurace Bergrestaurant Gletschermühle. Mají zde dobrou gulášovou polévku. Najedení scházíme cca 5 km pěšky o jednu stanici lanovky níže. Krajina je tady velmi malebná, z nízké travičky spásáné ovečkami vykukují vápencové útvary, sem tam nějaká kytička. Skoro to vypadá jako krajina v Irsku. Cca po hodinové procházce nasedáme na lanovku a jedeme až dolů k autu.
Přejíždíme jen kousek a parkujeme u vlakového nádraží v Zell am See. Odtud je to jen podchodem k jezeru u kterého je Bahnhof Beach, tedy nádražní pláž. Je to hezky upravená travnatá plocha ve které je zasazena mini geologická expozice, lavičky a vstup do vody. Voda je příjemná a čistá. U nádraží jsou i prodejní okna s tureckým jídlem, takže tady trávíme čas až do večera. Cestou na hotel se jedeme podívat ještě ke kostelu Filialkirche zum Hl. Leonhard.

9.8.2020 - neděle - koloběžka do Niedernsill a na koloběžkách kolem Zell am See

Ráno vyjíždím na elektro koloběžce do vedlejší vesnice Niedernsill. Cesta vede údolím, několikrát překračuji řeku Salzach, jedu kolem malebného kostelíka Pfarramt jdu se podívat na koupací jezero Badesee Niedernsill. Normálně se zde platí, ale takto brzo ráno je přístup volný. Do Walchen se vracím kolem ohrad s pasoucími se koňmi. Po snídani jedeme opět do Zell am See a auto necháváme zase u nádraží. O víkendech je totiž parkování ve městě bezplatné. Bereme si koloběžky a jezero pomalu objíždíme po směru hodinových ručiček kolem dokola. Je to příjemný, převážně rovný okruh v délce 15 km.
Okolo 14:00 přijíždíme opět na Bahnhof Beach, dáváme si jídlo a já už sám pokračuji nejprve do historického centra Zell am See a pak vzhůru na vyhlídku nad město a nad jezero. Vracím se pak stejnou cestou k pláži u jezera a tady trávíme čas až do večera. Ve 20:30 je totiž v nedalekém amfiteátru v Elizabethpark u vody koncert na klasické hudební nástroje, který trvá asi hodinu.

10.8.2020 - pondělí - turistika Panoramaweg Piesendorf a opět koupání v Zell am See

Po snídani vyrážíme na túru po trase Panoramaweg Piesendorf. Je to cca 12 km dlouhá túra s výhledy hned kousek od našeho ubytování. Cesta vede i kolem potoka s lávkami a můstky a jdeme se podívat i na vodopád Piesendorf Klamm. Scházíme k autu do Piesendorfu a dáváme si dobrý oběd ve zdejší, jediné otevřené, restauraci a jedeme k Zell am See. Dnes na severní stranu jezera. Večer si jedeme nakoupit do obchodu a večeříme na slunečních lehátkách u řeky Salzach v Piesendorfu. Okolo se v klidu popásají krávy a máme takovou večerní idylu.

11.8.2020 - úterý - vodopády Krimmler a soutěska Sigmund-Thun-Klamm

Ráno přejíždíme skoro hodinu autem k Krimmelským vodopádům (Die Krimmler Wasserfälle). Už z vyhlídky od auta je vidět, že to bude zajímavá záležitost. Auto musíme nechat na placeném parkovišti, zaplatit si vstup na stezku kolem vodopádů a vyrážíme, stejně jako tisíce jiných, kolem vody. Krimmelské vodopády tvoří vodní kaskáda na říčce Krimmler Ache v Národním parku Vysoké Taury v Rakousku. Její vody se vlévají do Salzachu a po průtoku regionem Pinzgau míří k Salzburku. Svým průtokem a především celkovou výškou 385 m patří k nejkrásnějším vodopádům v Evropě. Cestou je spousta vyhlídkových zastávek, voda je kouzelná, místy se vodní závoj tříští tak, že vytváří okolo vodopádu duhu. Stezka vede až nad první vodopád, tedy stoupá několik set výškových metrů. Stejnou trasou se vracíme dolů a v restauraci na začátku si dáváme oběd.
Po jídle přejíždíme do Kaprunu a jdeme si projít soutěsku Sigmund-Thun-Klamm. I zde se platí vstupné a soutěska velmi připomíná např. slovenské Jánošíkovy diery. Soutěska je dlouhá asi 320 metrů a její stěny jsou vysoké až 32 metrů. Soutěskou protéká říčka Kapruner Ache, která je většinu času pod námi, protože jdeme po visutých lávkách. Nad soutěskou je něco jako přehrada, kterou si obcházíme kolem dokola a namáčíme v ní nohy. Voda je neuvěřitelně ledová. Vracíme se k autu a jedeme do Zell am See. Jdeme na večeři v centru a pak k jezeru, kde ve 21:00 přímo na jezeře začíná představení Magic Lake Show. Soustava světel, laserů a vodních trysek na hudbu vytváří krásné obrazce. Představení trvá přibližně 20 minut. A jsou zde stovky přihlížejících. Podívaná rozhodně stojí za to.

12.8.2020 - středa - turistika Taxenbacher Fusch a geocaching v Saalbachu

Po snídani vyrážíme další hezký den na túru. Tentokrát do zářezu potoka Sulzbach po stezce Taxenbacher Fusch. Cesta stoupá vzhůru, vede kolem pastvin a okolo jsou nádherné výhledy na hory. Nejdeme až nahoru. Ale Asi po 6 km to otáčíme a trochu jinou stezkou se vracíme k autu. Na oběd jedeme zase do Piesendorfu a následně se nechávám odvézt do vedlejšího údolí do lyžařského městečka Saalbach. Na elektro koloběžce si toto 20 km dlouhé údolí projíždím a sbírám cestou hromadu cachí. Přes malebnou vesničku Maishofen přijíždím k Zell am See na severní stranu, kde už jsou holky a do odpoledne se koupeme. Tady je možnost skákat z mola do hluboké vody.

13.8.2020 - čtvrtek - prohlídka Salzburgu a cesta domů

Hned po snídani balíme všechny věci a jedeme přímo do Salzburgu. Nejprve zastavujeme u zámku Hellbrunn. Jedná se o renesanční palác, kde je možno jít i na prohlídku, ale my se jdeme podívat pouze do členitého zámeckého parku s květinovou výzdobou, vodními plochami ve kterých žijí ryby a některé i obrovské. Po této prohlídce jedeme do centra a procházíme si město po největších zajímavostech. Procházíme kolem domu, kde žil Wolfgang Amadeus Mozart a jdeme rovnou k zámku Mirabell. Procházíme se nádherným parkem plným květinových vzorů, kolem zámku a soch. Následně přecházíme přes most Makartsteg, který je pouze pro pěší a vede přes řeku Salzach. Na mostě jsou stovky, možná i tisíce zámečků lásky. Na druhé straně se dostáváme do historického centra. Uličkami se spoustou malých obchůdků procházíme kolem Mozartova rodného domu. Pak se jdeme podívat na zajímavost, nejužší dům v Salzburgu. Na náměstí Mozartplatz je umělcova socha, kašna a kostel se zvonicí, která vyzvání ve známých melodiích. K autu se vracíme kolem historické budovy Michaelstor, která má velmi hezkou fasádu.
Po této prohlídce už jedeme přes Vídeň, s povinnou zastávkou na nákupy, rovnou domů.