Evropa > Itálie > východní Sicílie (26.7. - 29.7.2020)

26.7.2020 - neděle - přelet do Catanie a městečko Taormina

V 7:00 jedeme ve složení já, Pavel a Tuxik do Katowic odkud nám v 10:40 odlétá letadlo do druhého největšího města na Sicílii, do Catanie. Letadlo letí nad ostrůvky i kousek od Etny, takže mám dobré výhledy. Z letiště vycházíme ve 13:30 a v horku jdeme pěšky do centra. Naštěstí je to jen 3,5 km. Nejprve se jdeme ubytovat a následně míříme rovnou na nádraží. Cesta tam vede přes náměstí Piazza del Duomo, kde koukáme na fontánu Fontana Dell'Elefante, kde je z lávového kamene vyřezán slon na jehož hřbetě stojí egyptský obelisk. Z venčí obdivujeme palác Palazzo degli Elefanti a kousek od nádraží rozlehlou fontánu Fontana di Proserpina. V historické budově nádraží si v automatu kupujeme jízdenky do Taorminy a máme chvíli čas si zajít koupit něco do nedalekého obchodu.
Hodinová jízda ošuntělým vlakem do Taorminy ubíhá rychle. Přímo od nádraží začínáme stoupat stezkou vedoucí prudce vzhůru. Historické město je totiž asi 250 metrů nad mořem. Cestou se kocháme výhledy na moře a spousty prohánějících se lodí. Procházíme se po ulici Via Roma, ze které jsou nejhezčí výhledy a procházíme kolem kamenné zvoničky Salita Madonna Delle Grazie. Celé městečko je v UNESCO a díky poloze a množství turistů je v tomto městě nejdražší ubytování v celé Itálii. Turisté jsou zde také v úzkých kamenných uličkách dost vidět. Procházíme až do historického centra, které začíná u Duomo di Taormina a pokračuje na náměstí Piazza IX Aprile, kde je jednak výhled na moře, ale také je toto náměstí obklopeno kostelem Chiesa di San Giuseppe a historickou městskou bránou. Odtud scházíme do parku Giardini della Villa Comunale Di Taormina který je hezky upraven, jsou zde rádoby historické altánky a výhled na Etnu při západu slunce také není k zahození. Poslední zastávkou před návratem na vlak a cestou zpět do Catanie je Belvedere di Via Pirandello odkud vidíme pod námi v moři ostrůvek Isola Bella. Vlak odjíždí po setmění a v Catanii jsme ve 22:30.

27.7.2020 - pondělí - výstup na Etnu

Opět jdeme přes 2 km z ubytování přes centrum k nádraží. Od nádraží totiž odjíždí i autobusy. Ten náš na úpatí Etny do Rifugio Sapienza jede jen jednou denně. V 8:15 odjíždíme nejprve do městečka Nicolosi, kde autobus dělá půlhodinovou pauzu a řidič doporučuje místní kavárnu. Kupodivu doporučuje dobře. Výborné jídlo, které si kupujeme i na túru a za rozumné peníze. Přes cestu je kostel Chiesa Madre dello Spirito Santo s madonou v lávovém kamení. Najedení pokračujeme až do konečné stanice Rifugio Sapienza a konce asfaltové cesty do výšky 1900 metrů. Většina osazenstva jde koupit předražené lístky lanovky nebo využívá služeb ještě dražších průvodců. My jdeme nahoru pěšky. Hned stoupáme prudce vzhůru na Crateri Silvestri Superiori. Tady Pavel zjišťuje, že asi nemá úplně vhodné boty (má Keeny, které jsou otevřené), protože mu do bot každým krokem padá lávová ostrá drť. Naštěstí máme jedny ponožky navíc. Ty si obléká jako návleky přes boty. Protože Etna je činná sopka, moc zeleně zde není a slunce pálí. Stoupáme krajinou, která by klidně mohla být i na Marsu až na Torre del Filosofo. To je místo, kde se bez průvodce dá dojít nejvýše a je odtud dobře vidět aktivní kráter z nějž stoupá dým a slyšíme lomoz, který vytváří láva uvnitř kráteru.
Dolů jdeme jinou stezkou. Ta vede kolem lávové jeskyně, přes lyžařský resort Etna a kolem lanovky. Protože jsme dole o hodinu dříve, než jsme čekali, jdeme se podívat do Crateri Silvestri inferiori, který je uvnitř hezky barevný a stíháme si dát i jedno pivo v hospodě. V 16:30 odjíždíme zpět do Catania. Od nádraží je to asi 3 km k pláži Spiaggia La playa. Na této písečné pláži a ve vodě trávíme asi hodinu do západu slunce. Další 2 km to máme na ubytování a do pizzerie.

28.7.2020 - úterý - Syrakusy a Aci Trezza

Vstáváme v 5:30, abychom stihli první vlak do dvě hodiny vzdáleného města Syrakusy. V 8:00 už jdeme na ostrov Ortigia, kde leží historické centrum Syrakus. Města ve kterém žil a zemřel Archimedes. Zastavujeme se u zbytků Apolova chrámu, procházíme přes náměstí Piazza Duomo, kde před Sicilskou bankou tryská Dianina fontána. O kousek dále je u břehu legendární pramen Fonte Aretusa, kde pramení pitná voda a v jezírku rostou papyrusové rostliny. Procházíme ostrovem až na úplný jih, kde je skoro 1000 let stará pevnost Castello Maniace. Vstup je sice placený, ale prohlídka za to stojí. Hlavně klenby v jednom ze sálů jsou netradičně zabarvené. Kolem východního pobřeží ostrova jdeme na sever a míjíme další pevnost Forte Vigliena odkud je hezky vidět celý jih ostrova. Opět přes most přecházíme na pevninu a jdeme kolem malého rybího trhu, kde prodávají místní specialitu mečouny. Asi 2 km severně přicházíme k Monumento ai Caduti d'Africa. Památník připomíná italské padlé během etiopské války vedené fašistickou vládou Benita Mussoliniho. Naproti přes cestu je kapucínský klášter Convento dei Cappuccini s několika sochami mnichů na nádvoří. Přecházíme k jedné moderní stavbě Basilica Santuarion Madonna delle Lacrime. V roce 1953 se na dřevořezbě Matky Boží objevily slzy, které daly počátek kultu plačící Madony ze Syrakus. Na počest byl vystavěn tento 103 metrů vysoký betonový žebrovaný kostel. Jdeme se podívat i dovnitř. Vejde se sem 6000 věřících k sezení a 11000 k stání. Ale zařízen je kostel velmi prostě. Z kostela se jdeme postavit do dlouhé fronty na vstupenky do nekropole. Tedy pozůstatků řeckého a římského působení. Nachází se zde jak řecké, tak římské divadlo a jeskyně Dionýsovo ucho. Ta je vápencová a využívala se kdysi jako vězení. Vše si procházíme, ale protože se zde dost opravuje, nebo je zavřeno, tak za těch 10€ to nestálo za to. Po této prohlídce se již vracíme zpět na nádraží a jedeme do Catanie.
V Catanii marně čekáme na vypsaný meziměstský autobus do Aci Trezza. Už to vypadá marně, ale nakonec stačilo koupit jízdenku do klasického městského autobusu a dojet na konečnou. Vystupujeme sto metrů od pobřeží a už z dálky vidíme Isole dei Ciclopi. To jsou ostrůvky vzniklé sopečnou činností a podle pověsti je tam hodil kyklop, aby ochránil tuhle část pobřeží. Po lávových polštářích na pobřeží scházíme do vody a jdeme se asi hodinu koupat a plavat. Bohužel se ve vodě nachází žahavé medúzy a jedna taková mě požahala. Je to velmi hezké místo s klidnou a průzračnou vodou. Kolem pobřeží jdeme do vesnice Aci Castello, kde na velkém lávovém polštáři stojí Castello (hrad). Autobusem jedeme zpět do Catania, ale vystupujeme kousek dřív, než na nádraží a jdeme se ještě projít do hezkého parku Villa Bellini ve městě.

29.7.2020 - středa - Catania a odlet domů

Ráno se balíme a opouštíme ubytování. Dnes nás čeká prohlídka historické části města Catania. Začínáme u druhého největšího benediktýnského kláštera v Evropě Monastero dei Benedettini di San Nicolò l'Arena (nyní přestavěno jako součást univerzity). Obvykle se člověk může projít i uvnitř, ale nyní, v době krize, nás neústupný vrátný sotva pustí na nádvoří. Procházíme kolem římského odeonu Odeon Romano k oblouku Arco di San Benedetto o kterém legenda praví, že jej postavili během jediné noci. Jdeme se podívat do kostela Chiesa di San Francesco d'Assisi 'all'Immacolata'. Ten stojí na náměstí Piazza di San Francesco d'Assisi se sochou svatého Františka. Scházíme po ulici, která je zajímavě odstíněna proti slunci barevnými praporky až k zavřenému vchodu do římského amfiteatru Anfiteatro Romano. Normálně je do tohoto divadla vstup zdarma. A dnes pro nás taky. Díky tomu, že zámek jen visí, ale není zamčen, jdeme se tajně do tohoto, převážně podzemního, komplexu podívat. Catania je město kostelů a my se jdeme do Chiesa di San Michele 'ai Minoriti' podívat dovnitř. Je tam hezká barokní výzdoba. Kolem dalšího kostela Basilica Maria Santissima dell'Elemosina procházíme na náměstí Piazza Univesitá, kde obdivujeme nejstarší univerzitu na světě Università degli Studi di Catania a taky naproti stojící palác Palazzo San Giuliano. Zajímavé pro návštěvníky i nás je projít si místní trh, který se dělí na ulici s rybími produkty, ulici s ovocem a zeleninou a řeznickou ulici. Přicházíme k fontáně Fontana dell’Amenano která stojí na mostě nad řekou a voda z fontány padá přímo do řeky. Na hlavním náměstí Piazza di Duomo jdeme do největší gotické katedrály v Catanii Cattedrale di Sant Agata. Nakonec se jdeme podívat na pevnost Castello Ursino. Odtud již jdeme na pláž Lido a asi 30 minut trávíme ve vodě. Naštěstí jsou u pláže i sprchy. Ty využíváme, protože po koupeli již jdeme přímou cestou (přes ploty zavřeného parku) na letiště odkud odlétáme zpět do Katowic.