Evropa > Česká republika, Polsko > Turistika: Z Třince do Bystřice přes 12 hor (14.3.)
Další vlakový výlet do Slezských Beskyd. Tentokrát vystupuji v 9:30 na zastávce Třinec centrum a jdu po žluté značce přes město a kolem místní nemocnice až k úpatí hory. Pak už stoupám až na vrchol Jahodná (407 m) mimo značku, prostě přímo nahoru. Odbočuji po stezce doprava a napojuji se na žlutou turistickou značku a jdu až na rozcestí Pod Vružnou. Odtud uhýbám doprava a na divoko přeskakuji několik pramenišť a lezu do oficiálně bezejmenného kopce, ale podle Horobraní pojmenovaného jako Flaščí vrch (454 m). Je přesně na spojnici na Babí horu (492 m) odkud jsou hezké výhledy.

Opět scházím mimo trasu a napojuji se na naučný chodník "za krásami Vendryňské přírody", který vede na horu Vružná (530 m). Tady je jen v lese vrcholová tyč, ale při sestupu zpět na červenou značku k hraniční čáře je uděláno posezení z kamenných kvádrů a říká se tomu tady "U dvanácti měsíčků". A hned vedle je svatý obrázek a kříž. Teď už jdu po hraniční čáře a chvílemi mi to připadá jako bych se vrátil zpět do dob železné opony. Po obou stranách značky mám ocelové ploty. Dnes už neslouží proti lidem, ale jsou to obory pro zvěř. A přímo mezi dvěma ploty je i další vrchol Wróżna (571 m). Ten jako jediný z vrcholů, které dnes navštěvuji, nepatří do Slezských Beskyd, ale do Beskid Śląski.

Scházím na rozcestí Pod Malým Ostrým - hřeben a deru se houštím na místo vrcholu Malý Ostrý (586 m). Ten je uprostřed trní a ani není nijak značený. O kousek dál a výš je označený Ostrý vrch (709 m). Odtud jdu prudce dolů přímo k rozcestníku Ostrý vrch - rozcestí. A dále mám delší přesun, místy i po asfaltu, do Nýdku na náměstí. Nad Nýdkem se tyčí vysílač na vrcholu Vrchhora (483 m), kam šlapu po bývalé, pomalu zarůstající, sjezdovce. Na vrcholu si dělám obědovou pauzu (jídlo si tahám celou dobu na zádech).

Pak scházím přes pastviny na zelenou značku a ta mě vede do úpatí dnešního nejprudšího krpálu pod Mionší. To asi 800 metrů prudkým svahem přímo vzhůru až k vrcholové mohyle Mionší (744 m). Odtud jdu směrem na Velký Sošov, ale následně uhýbám z kopce dolů doprava až do údolí Hluchová - Setinka. A následně se drápu na hřeben, po kterém vede červená turistická značka kousek od vrcholu Loučka (835 m). Výhledy odtud jsou famózní.

Po hřebeni se jde dobře a v rychlém sledu následuje vrchol Hrbel (727 m), který je označen jen popsaným kamenem a jdu na dnešní poslední vrchol Polední (672 m). Na vrcholu Polední se nachází Památník legionářů a obelisk generála Šnejdárka a Českou mohylou u které je vztyčen stožár s českou vlajkou. Tímto místem vede každoročně v poslední červencovou sobotu turistický pochod ČSOL a KČT nazvaný Legionářský marš (že by tip na výlet?).

Z tohoto vrcholu byl plán jít ještě dále, ale na nádraží do Bystřice k Dřevěnému kostelu Povýšení sv. Kříže to jsou další 4 kilometry a je už dost hodin. Kostel se střechou z dřevěných šindelí patří k nejmalebnějším na Severní Moravě a ve Slezsku.

Od kostela jdu svižným krokem na vlakové nádraží odkud jezdí skoro každou hodinu přímý vlak do Ostravy.

Trasa byla 27,7 km dlouhá a nastoupal jsem přes 1800 výškových metrů přes 12 Slezských Beskydských vrcholů.

Přehledná mapa včetně výškového profilu je zde: https://mapy.cz/s/lomupelacu
15. 3. 2022
NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ
Česká republika
Polsko
Praha
Sněžka (1 602 m)
Čeština, Slovenština, Polština, Bulharština, Chorvatština, Maďarština, Němčina, Romština, Rusínština, Ruština, Řečtina, Slovenština, Srbština, Ukrajinština