Evropa > Polsko > Turistika: PL - Błatnia - Beskid Śląski (12.2.)
Okruh s převýšením 540 metrů, délkou 11 km a časovou náročností včetně zastávky na schronisku nebo bufetu cca 4 hodiny.

Z Ostravy přes Karvinou, Těšín a rychlostní silnici je to na bezplatné parkoviště ve vesnici Jaworze u kostela sw. Jana Nepomucena 65 km, ale autem to je za necelou hodinu. Míst u kostela i za kostelem je na parkování dost, ale v hezkém dni se docela rychle plní, proto doporučuji přijet dříve.

Od kostelíku se vydáváme po červené turistické značce, která za chvíli odbočuje vpravo a stoupá za závorou relativně prudce do kopce. Parkoviště je v nadmořské výšce 466 m a my stoupáme až na první vrchol Łazek (713 m). Na parkovišti není ani vločka, ale nahoře je souvislá vrstva sněhu cca 40 cm. Tenhle první úsek je asi nejnáročnější, pak už po hřebeni pokračujeme až na vrchol Czupel (746 m) a dále na Mały Cisowy (829 m). Až potud to byla procházka bukovo jedlovým lesem a výhledy byly jen sporadicky, ale odtud až na Wielka Cisowa (878 m) je hřeben holý a tudíž se naskýtají krásné výhledy.

Z Wielke Cisowe je třeba trochu sejít do takového sedla, kde je cestou pomník partyzánů a velký dřevěný kříž. Před výšlapem na dnešní nejvyšší bod je možno se občerstvit buď v bufetu Ranczo Błatnia, kde jsme si zašli my, nebo ještě asi o 400 metrů blíž k vrcholu, přímo ve schronisku PTTK. Od schroniska je to na vrchol Błatnia (917 m) už jen asi 300 metrů. Z vrcholu je hezký výhled skoro na všechny strany, ale samotný vrchol není nijak označen, nepočítáme-li tu betonovou skruž, která má, nejspíše, vrchol značit.

Zpět nejdeme stejnou cestou, ale jdeme na další vrchol Przykra (824 m), odkud chvíli po žlutomodrých šipkách a pak po bílých, které jsou značené jako Szklana (skleněná) scházíme dolů k říčce Jasionce, kolem které se vracíme až k autu (na jednom místě je třeba říčku překonat, aniž by zde byl most).No, a pokud se podaří dojít dolů ještě za světla, jako nám, tak je možné si prohlédnout místní kostelík a cca 120 metrů od něj je zrekonstruovaná pec na tavbu skla (sklářská huť), je volně přístupná a rozhodně stojí za vidění.