Evropa > Portugalsko > São Miguel (Azory) (22.11. - 27.11.2021)

22.11.2021 - pondělí - cesta z Ostravy přes Vídeň do Lisabonu a přelet do Ponta Delgada na São Miguel

V 00:00 se scházíme s Tuxíkem na tramvaji, která nás veze do Ostravy Svinova, odkud nám jede noční autobus přímo na letiště do Vídně. Tady máme skoro 5 hodin čas, ale protože je VIP salónek na letišti otevřený, můžeme si dát sprchu a plnohodnotně pracovat a u toho i něco sníst a vypít. Jen škoda, že se vymlouvají na Covid a nabídka byla hodně omezena. V 11:00 odlétáme do Lisabonu.
Na přestup máme skoro 8 hodin, proto jedeme metrem do centra k pobřeží a jdeme se projít (viz článek na DOBRODRUH.cz - Lisabon na pár hodin). Další letadlo jám letí na Ponta Delgada, kde přistáváme před půlnocí. Vyzvedáváme si auto z půjčovny a jedeme do hotelu Casa da Matriz přímo v centru Ponta Delgada. Okamžitě jdeme spát.

23.11.2021 - úterý - Ponta Delgada, Ananasy, Cascata do Salto do Cabrito, Ribeira Grande

Protože na ostrově je o 2 hodiny méně, než u nás, je jasné, že se budíme brzy. Ještě za tmy a před snídaní si jdeme projít centrum tohoto města. Začínáme u Portas da Cidade, což jsou velmi hezké obloukové brány z 18. století stojící na náměstí. Hned vedle je kostel Igreja Matriz de São Sebastião a pak o kousek dále jezuitská kolej Igreja do Colégio dos Jesuitas. V 7:30 jsme se vrátili na snídani, kterou nám donesli v piknikovém košíku. Po jídle jedeme na jednu z mnoha ananasových plantáží v okolí. Konkrétně jedeme na plantáž Ananases A Arruda. Vstup je od 9:00 a je zdarma. Můžeme si projít celý proces pěstování ananasu ve zdejších sklenících. Zajímavostí je například to, že ananasu trvá dva roky, než se může sklidit a to, aby dozrál ve správný čas se docílí tak, že se ve skleníku zadýmí vzduch. Po této zajímavé prohlídce jedeme na Geocaching event do městečka Lagoa. Tady se potkáváme s místním aktivním cacherem, který nás zve na odlove několika zajímavých cachí v okolí. to samozřejmě neodmítáme a asi hodinu cachujeme. Chtěli jsme se podívat i do vulkanické observatoře, ale dnes měli zavřeno.
Poté jedeme ke krásnému vodopádu Cascata do Salto do Cabrito. Hezký dvoustupňový vodopád, ale nejlepší záběry jsou uprostřed řeky. Dostat se tam suchou nohou (to jsme ještě netušili, co nás čeká později téhož dne), byl umění. Pár fotek a jedeme dále. Tentokrát do místa termálních lázní Termas das Caldeiras. Malé lázně s termální vodou, protože tektonická deska je blízko povrchu a nahřívá podzemní vody lákají za vstup 3€ na hodinu, ale zajímavé je horké jezero hned vedle lázní. Pak jedeme šílenou cestou do údolí Vale das Lombadas, které má připomínat Jurský park. Tedy, už ten příjezd byl zajímavý a poslední úsek jsme museli s autem i brodit. Teď začíná to pravé dobrodružství. Náš úkol zní jasně, je třeba v tomto údolí najít jednat stezku, která údolím vede, ale také starý pramen a u něj kámen obsidián. Stezka vede tam a zpět přes celkem vydatný potok, takže se pořád brodíme, skáčeme, prodíráme se mokrým křovím, našlapujeme na propadající se rašeliniště a kloužeme po kamenech. Už jsme mokří, ale nakonec nám začalo pršet. Všechny úkoly splněny za cenu toho, že jsme mokří, jako bychom se v tom oblečení i koupali.
Z údolí už jedeme na sever ostrova do města Ribeira Grande. Jdeme se podívat na radnici s věží Câmara Municipal a máme v plánu si projít celé městečko, ale z hor přichází brutální bouřka, kdy kolem nás šlehají blesky a voda padá v provazech dolů My se chváli schováváme pod obloukem radniční věže, ale nakonec v tom lijáku sprintujeme do auta. Objednáváme si hotel a ještě se jedeme podívat na vyhlášenou surfařskou pláž s černým lávovým pískem Praia do Areal de Santa Bárbara. Pokud by se člověk chtěl prohánět ve vlnách, tak tady to vypadalo, že by to šlo. V hotelovém komplexu Solar Do Conde, kde jsme ubytovaní si děláme večeři, kterou zapíjíme portským a červeným portugalským vínem. Přeci jen celé Azorské souostroví i ostrov São Miguel patří Portugalsku.

24.11.2021 - středa - Capela, čajová plantáž Chá Gorreana, Parque Natural da Ribeira dos Caldeirões a termální koupaliště Poça da Dona Beija

Celou noc padají provazy vody, a že je to průtrž mračen nebývalé síly poznáváme běhen dnešního celého dne, ale nepředbíhejme. Ráno jdeme na hotelovou snídani, a protože pořád prší, ani nijak nespěcháme. Teprve v 10:00 vyjíždíme, a to nejprve okolo městečka Capelas. Nejprve se jdeme podívat k bývalému rybářskému přístavu Porto das Capelas. Cestou míjíme zajímavé skalní útesy a dole nás čeká velmi zuřivě rozbouřené moře. Obloha je jako olověná a každou chvíli na nás v různých intenzitách prší. Pak se zastavujeme na vyhlídce Miradouro das Pedras Negras, což je vyhlídka na černé kameny a na mořskou skalní bránu ve tvaru slona. Zastavujeme se u přírodního mořského koupaliště Poças de São Vicente, ale nikdo se tu nekoupe, jen dva urputní rybáři v celotělových pláštěnkách zkouší něco ulovit. Je zde malá dřevěná loďka, jako připomínka, že se zde od roku 1945 do roku 1970 lovily ve velkém velryby a zpracovávaly na velrybí olej v místní továrně. Cestou na východ po severním pobřeží ostrova je spousta vyhlídek a my se na některých zajímavý zastavujeme. Například Miradouro de Santa Iria, odkud je výhled na pobřeží připomínající pobřeží Skotska. Po chvíli jízdy a následné chůze se dostáváme k hezkému vodopádu Cascata do Porto Formosso. U vodopádu je dokonce posezení s grillem, ale my dnes v tom počasí nemáme čas ani náladu.
Proto jedeme dál na jedinou čajovou plantáž na území Evropy na Fábrica de Chá Gorreana. U koloniální budovy jsou již čajové plantáže, mezi kterými můžeme volně procházet a dokonce jsou zde značené turistické chodníky. Po jednom z nich Trillo Municipal jdeme. Protahujeme se kolem čajových keřů z nichž některé zrovna kvetou a cesta vede pod starým románským mostem, bohužel je tolik vody, že pod mostem to nejde, takže to bereme vrchem a v lese nalézáme historický vodní mlýn s kamennou střechou celou porostlou mechem.
Vracíme se z čajové fabrice a jedeme k dalšímu zajímavému vodopádu Poço Azul. Tedy k místu odkud vedou turistické stezky. Tady bohužel máme první fail dne. Díky včerejší bouři je stržen část kopce, kde vedla stezka k vodopádu. Spodem to nejde, protože teče hodně vody a vrchem, ta hlína je tak nasycena vodou, že stačilo, že jsme překonali jeden úsek a málem jsem utopil tenisky v bahně. Dokonce i most, přes který se přehnala velká voda a zůstaly na něm velké klády a vypadá velmi nestabilně, překonáváme, ale marně, poslední úsek fakt nezvládneme, svah je skoro kolmý a opěr řídké bahno. Tak blízko a přeci tak daleko! No nic, vracíme se k autu a za stěračem je reklama. Obvykle nevyžádaná, ale téhle nabídce se nedá odolat. Bufet all you can eat za 8€ včetně ryb a mořských plodů a jen 600 metrů od nás. Jedeme do restaurace OS Melos a jsme naprosto spokojeni. Fakt velký výběr a všechno výborné. I pití mají za lidové ceny.
Přejedeni jedeme do Parque Natural da Ribeira dos Caldeirões, což je hezký park v údolí řeky, odkud se normálně dělá canyoning. Ale opět, po včerejší průtrži je už příjezdová cesta adrenalinová. Ujeté svahy, na cestě hlína, kamení a kmeny stromů. A v parku se jdeme podívat na vodní mlýn, vodopád a . to je vše, cesty údolím jsou zničené a neprůchodné.
Po pár minutách se jedeme podívat do městečka Nordeste. Tady je už při příjezdu zajímavý most s mostními oblouky a kostel Igreja Matriz de São Jorge. Z městečka se zastavujeme podívat na starou vápennou pec Forno da cal, kde do ní vozili vápenec z vedlejšího ostrova Santa Marta. Ještě se zastavujeme na vyhlídku Miradouro da Ponta do Sossego, ale je trochu mlha a moc toho vidět není, ale u vyhlídky je hezky upravený parčík, který stojí za vidění.
Máme doporučení na zajímavou pláž Praia do Lombo Gordo, kde je třeba dostat se z hlavní cesty o 300 výškových metrů níž. Normálně se skoro celá cesta sjede autem, ale díky včerejšku, je zavřená, takže si dáváme 3,5 km pěšky a celkovým převýšením 600 m. Poslední úsek je přes velmi chatrný most a po příkrých schodech dolů. Čeká nás černá písečná pláž obklopená skalisky. Poslední poznávací místo je kostel a pláž Igreja Paroquial de Faial da Terra. Kostel zrovna odbíjí v 17:00. A u pláže tak fouká, že to vypadá, že nás to snad odnese.
Začíná se stmívat a my máme chuť si zajet do termálních koupališť. Po cestě máme Poça da Dona Beija. Krásné termální lázně, kde se vyhříváme ve venkovních bazénech se železitou vodou o teplotě 39°C. Ve 20:00 sedáme do auta a jedeme si ještě nakoupit do Continente Modelo Capelas propriety na večeři a hlavně výborné portské víno.

25.11.2021 - čtvrtek - Piscinas Naturais, Miraduras, Sete Cidades a termály Caldeiras da Ribeira Grande

Dnes se nám daří z hotelu odjet už v 9:00. Nejprve jedeme k přírodním koupalištím u moře ve vísce San António. Moře je tak rozbouřené, že se k němu neodvažujeme ani přijet autem. Scházíme k vodě a moře hučí a obří vlny se s rachotem vrhají proti pobřeží. Je odtud také vidět z druhé strany na skálu v moři s tunelem skrz, kterou jsme viděli i včera. Pokračujeme k mlýnu na Červeném vršku - Moinho do Pico Vermelho. Hezky opravený větrný mlýn a hned vedle něj modrá kaple Ermida Sto. António.
Jedeme se poprvé podívat na vyhlídku Miradouro das Cumeeiras odkud jsou vidět jezera Lagoa Azul a Lagoa Verde. Naštěstí je počasí dneska o trochu lepší, takže i něco vidět je. Obě jezera v bývalém sopečném kráteru mají každé jinou barvu vody. Ale rozdíl je vidět hlavně, pokud svítí sluníčko. To se teď neděje, takže pokračujeme dál k dalším přírodním bazénům u moře Piscinas Naturais Caneiros. Vedle bazénů je černá pláž a pokud má člověk dobré oko, zjistí, že v sopečném písku se lesknou drahokamy olivíny. Bohužel jsou to jen malé krystalky maximálně 2x5mm, které se nám daří nalézt. Ale zajímavé je, že je zde spousta lávového kamene, ve kterém v pórech tento drahokam vykrystalizoval. Chvíli si hrajeme na hledače drahokamů, ale asi tím nezbohatneme. Navíc v okolí jsou v moři i zajímavé a fotogenické skalní útvary. Jedeme po serpentinách k dalšímu koupání Piscina Natural água quente termal Ferraria, ale tady jen fotíme lávové pobřeží a velkou jeskyni, která vznikla rychlým prouděním lávy do moře.
Konečně jedeme na nejzajímavější místo an ostrově a to je vyhlídka na krátery v Sete Cidades. Konečně se dělá i hezké počasí a barevný rozdíl hladin je velmi zřetelný. Kousek od vyhlídky je bývalý pěti hvězdičkový hotel Monte Palace, který byl v roce 1980 vyhlášen jako nejlepší hotel Portugalska. Ale dnes jsou z hotelu jen chátrající ruiny. Jdeme se podívat dovnitř ať si uděláme představu o tom, jak pompézní to tu kdysi bylo. Po prohlídce vyrážíme na túru na vyhlídku Miradouro da Boca do Inferno a pak chceme jít okruh Serra Devassa, ale v polovině nás zastihla neuvěřitelně silná větrná bouře. Šlo skoro o život, protože poryvy větru se nás snažily svrhnout z ostrého hřebene, po kterém jdeme do propasti pod námi. Do toho ještě mrholí a všude kolem nás je jen bílá mlha. Jsme rádi, když to otáčíme a úspěšně se vracíme k autu.
Co jiného se na termálním ostrově dá k večeru dělat, než si zajet do nějakých termálů. Dnes jedeme do malých Caldeiras da Ribeira Grande, kde za pouhé 3€ můžeme být jak dlouho chceme. Mají tu dva bazénky s teplou vodou pod širým nebem. My se vyhříváme něco přes hodinu a pak jedeme přes obchod zpět do našeho hotelu.

26.11.2021 - pátek - Furnas, Lagoa do Fogo, Caldeira Velha

Dnes vyrážíme už v 9:00. Jedeme nejdál od hotelu a postupně se k hotelu přibližujeme. Ale první zastávkou je městečko Furnas. Tady toho máme k vidění více. Začínáme u Caldeiras Vulcânicas das Furnas, což jsou přírodní jámy, ze kterých uniká sirná pára, nebo bublá vařící voda. Těch jam je okolo Furnas docela dost. Bohužel jsou trochu kýčovitě ozdobené přicházejícími Vánoci. Vypadá to tu trochu jako v Americkém NP Yellowstone. Do toho tu je několik teplých i studených pramenů minerální vody. Vodu zkoušíme i pít. Po prohlídce jdeme do botanické zahrady Parque Terra Nostra, kde je i termální koupaliště, ale protože se máme v plánu dnes koupat jinde, tak toto vynecháváme. V parku si fotíme netradiční stromy importované např. z Nového Zélandu a jdeme do volně přístupného parku Pargue Dona Beatriz do Canto, kde se i otáčí vodní mlýnské kolo. Tady prohlídka dlouho nezabere.
Autem se přesouváme asi 2 km do Lagoa das Furnas e Fumarolas, tedy laguny pecí a fumarol. Fumarola je výron páry a plynů v oblasti s aktivní geotermální činností. No a ty pece, to jsou vyhloubené jámy v sopečném písku tak, aby dno jámy vyhřívala vroucí geotermální voda. Do těchto jam se dá hrnec naplněný masem a zeleninou, přikryje se dřevěnou poklicí, navrství se na to sopečný písek a za 6 až 8 hodin se to vytáhne. Jídlo je skvěle připraveno a lehce je cítit sírou. Tomuto místnímu pokrmu se říká cozido das furnas. Zrovna vidíme, jak se hotové hrnce z těchto jam vytahují a na boku auta byla reklama Tony's restaurante. Tak jsme skoro sledovali tu dodávku odvážející pokrm do restaurace. Bylo 11:30, ale otevírali pro veřejnost až ve 12:00. Tu půlhodinku využíváme k tomu, abychom si zajeli na vyhlídku Miradouro do Pico do Ferro odkud jde vidět na jezero Lagoa das Furnas. Pár fotek a jedeme zpět k restaurante Tony's. Mají jediný nerezervovaný stůl, akorát pro nás! Objednáváme cozido pro dva a k tomu víno. Přináší nám opravdu opulentní porci, která se skládá z dušeného zelí, mrkve, batát, brambor, špenátu, klobásky, jitrnice, vepřového, hovězího a kuřecího masa. Prostě žranice. Naprosto spokojeni a přejedeni jedeme k dalšímu kráteru Lagoa do Congro, jdeme asi na 3 km procházku na dno kráteru. Ten je, bohužel, dost okolo zarostlý stromy, takže výhledy jsou minimální, ale bereme to jako procházku džunglí.
Konečně jedeme k zajímavému jezeru Lagoa do Fogo. Nejprve parkujeme u vyhlídky na hraně kráteru, ale scházíme dolů až k vodní hladině a jdeme část kolem tohoto jezera uvnitř kráteru. Mají se tu nacházet kameny z tak nízkou hustotou, že by měly být schopny plavat na hladině. Zkoušíme to, ale je to podvod, kameny spíš levitují uvnitř vody. Ale i tak zajímavé. Ještě nás čeká příkrý výstup zpět k autu.
Jedeme jen kousek dolů do přírodního parku s termálními koupališti Caldeira Velha. U vstupu nám říkají, že dnes už nám vstupenky na koupání neprodají. Maximálně se můžeme za 3€ podívat dovnitř. Chvíli váháme, ale nakonec dovnitř jdeme. Je tu několik umělých jezírek s teplou vodou v hezkém údolí plném tropické flory. Ale voda je lákavá a my jsme za chvíli v plavkách a už jsme v jednom s bazénků. Nejprve u toho nejhezčího, ale se studenou vodou. Přímo do bazénu ústí hezký vodopád. Pak už se jdeme vyhřát do jednoho teplého a v 17:30 nás stejně všechny vyhánějí, že zavírají.
Ještě zajet nakoupit do obchodu večeři a jedeme zpět na hotel.

27.11.2021 - sobota - Ponta Delgada a odlet domů

Jelikož musíme v 11:00 vrátit auto na letišti, snažíme se vyjet co nejdříve. Už v 9:00 parkujeme u botanické zahrady Jardim Botânico António Borges v Ponta Delgadě. Je zde bezplatný vstup a jsou zde krásné tropické stromy. Taky je u této zahrady bezplatné parkování (jinak se v Ponta Delgada všude platí). Po prohlídce zahrady, které suverénně dominuje mohutný fíkovník pryžodárný (Ficus elastica), který svými mohutnými kořeny zaujímá dominantní postavení v parku, se jdeme projít do centra. Jdeme kolem jezuitského kostela Igreja do Colégio dos Jesuítas až ke kostelu Igreja de São Sebastião. Ten je úplně na náměstí hned vedle radnice a obloukové brány Portas da Cidade. Jdeme chvíli kolem moře až k tvrzi Forte de São Brás, která dnes slouží jako vojenské muzeum. Už nám nezbývá čas, proto se vracíme k autu a jedeme na letiště. Letíme přes Londýn do Vídně a z Vídně autobusem do Ostravy.
28. 11. 2021
Portugalsko
Lisabon
Ponta do Pico on Pico Island in the Azores (2 351 m)