Evropa > Polsko > Polsko s rodinou (17.8. - 25.8.2021)

17.8.2021 - úterý - Kraków

V 15:00 vyjíždíme po dálnici do Polska. Cestou se zastavujeme na čerpací stanici Orlen a dáváme si místní zapečenou housku zapiekanku. Pak už jedeme až do centra Krakova. Parkujeme na ulici a musíme zaplatit za parkovné, od 10:00 do 20:00 se za parkování v Krakově platí. Ubytováváme se v Ascot Premium hotel, ale moc se nezdržujeme a jdeme do centra města.
Asi každý, i my, jdeme nejprve na Rynek Główny (hlavní náměstí). Uprostřed náměstí stojí historické lázně, které nyní slouží jako tržnice Sukiennice. Pod podloubím jsou desítky stánků se suvenýry. Hned vedle stojí kostel Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Jdeme se podívat i dovnitř. Zrovna probíhá bohoslužba a nechceme rušit, proto výzdobu a hlavně 13 metrů vysoký dřevěný oltář od umělce Veita Stosse vidíme jen z dálky. Ale návštěva stojí za to. Máme chuť si dát něco dobrého,proto jdeme na ulici Grodska do malého podniku Pijana wiśńa. Prodávají jen jednu věc. Višňovou griotku. Ale je skvělá. Příjemně vnitřně rozehřátí jdeme do nenápadného podniku pod zemí, který je celý ve stylu Harryho Pottera a má příznačný název Dziórawy Kocioł (Leaky Cauldron). Je tady řada, ale asi po 20 minutách usedáme ke stolku v převlečení za čaroděje a a dáváme si máslový ležák (piwo masłowe) a Terka elixir miłości (elixír lásky). Vše je velmi stylové. Po tomto zážitku jdeme ke královskému hradu Wawel, ale hrad samotný je již zavřený, proto jej obcházíme až na promenádu k řece Wisłe a vidíme i místního draka Wawelski Ćmok. Vracíme se do centra a jdeme do vyhlášené restaurace Czarna Kaczka. A dáváme si celou pečenou kachnu na lesním ovoci a s houbami. Je 23:00 a vracíme se zpět na hotel.

18.8.2021 - středa - Ojcowski park narodowy, Zalipie, Tarnów

V 8:30 jdeme na chutnou hotelovou snídani a máme co dělat, abychom došli k autu před 10:00. Nejprve jedeme do nejmenšího polského národního parku do Ojcowski park narodowy. Parkujeme přímo před vchodem do zajímavé dřevěné kaple Kaplica „Na Wodzie” Świętego Józefa Robotnika w Ojcowie, který je postaven nad vodou. Tedy jakoby na mostě přes potok Prądnika. Po turistické značce jdeme kolem zříceniny hradu Ruiny zamku kazimierzowskiego, který je na skále. Dá se zde udělat i prohlídka, ale na tu my nejdeme. Pokračujeme údolím potoka kolem spousty restaurací a stánků s občerstvením kolem jeskyně Krowia až ke skalní bráně Brama Krakowska. To jsou dvě vysoké skály, mezi kterými vede dále cesta. Dá se tu jít i do jeskyní, ale ani na to není čas. Jen procházíme kolem úzké a špičaté skály Iglica Deotymy a vracíme se k autu. Jedeme do severní části NP a parkujeme pod zajímavou skálou. Dole je užší než nahoře a opravdu vypadá jako kyj. Také se jmenuje Maczuga Herkulesa. Přímo kolem této skály vede žlutá turistická značka,po které jdeme k zámku Pieskowa Skała. Ten je velice hezky opravený a zámek si obcházíme kolem dokola.
Hodinu jedeme na severovýchod do malinké vesničky Zalipie. První zastávkou zde je Dom malarek. Zdejší ženy rády malují a celou vesnici se snaží zkrášlit tím, že je zde veselo. Pomalované květinovými vzory jsou nejen fasády domů, ale například i interiér místního kostela. Studny a dokonce i některé kmeny stromů. Chceme těchto maleb vidět co nejvíce, proto se jdeme podívat i do toho kostela św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny a dokonce platíme 5PLN vstupné do muzea Zagroda Felicii Curyłowej. To je několik namalovaných budov, kde přes okna můžeme kouknout do světniček z dob dávno minulých. K vidění jsou několikerá kachlová kamna, postele i s peřinami a výzdoba zdí. Prostě takový malý skanzen.
Pak následuje přejezd na jih cca 20 km do města Tarnów. Nejprve jdeme na nějaké nákupy a pak se jdeme podívat na židovský hřbitov Kirkut. Ten je se svými více, než 6000 náhrobky jedním z největších a je zde už od 16. stol. A následuje procházka centrem města. Tarnów je přezdíván jako Perla polské renesance a zdejší domy, radnice i náměstí jsou velmi hezké a vše je čisté a upravené. Taky se jdeme podívat na zbytky staré židovské synagogy, jedna ulička je zastřešená barevnými deštníky. Na náměstí stojí domy s podloubími, které jsou z 15 století a uprostřed stojí historická radnice. Kousek od města je malý cihlový Zámek Koci, který se zřejmě rekonstruuje. Na náměstí si nejprve dáváme dobrou zmrzlinu a pak v restauraci U Jana i večeři.
Následuje poslední dnešní přejezd do města Rzeszów, kde se ubytováváme na předměstí v hotelu Royal.

19.8.2021 - čtvrtek - Rzeszów, hrad Krzyżtopór, Sandomierz, Zamość

Po snídani, kde dostáváme mimo jiné i palačinky s tvarohem, jedeme do centra města Rzeszów. Jdeme se podívat na zamek Lubomirskich, což je hrad postavený v letech 1906 na místě bývalého hradu a dnes slouží jako okresní soud. Následně jdeme na historické náměstí, kde je uprostřed dominantní studna a radnice. V parku Plac Armii Krajowej je multimediální fontána, která je prý nejvíc technicky vyspělá v celé Evropě. I přes den spousty trysek tvoří neustále se měnící sestavy, ale nejlepší je se podívat na představení (nám to bohužel časově nevyšlo) ve večerních hodinách, zde jsou světelné, hudební, kouřové, laserové a hlavně vodní efekty.
Sedáme do auta a jedeme hodinu na sever k ruinám hradu Krzyżtopór. Platíme si vstupné, protože tato zřícenina působí opravdu velkolepě. Není divu, vždyť se ve své době jednalo o největší šlechtické sídlo v Evropě, tedy než se postavil zámek ve Versailles. Asi hodinu si procházíme tyto několika patrové pozůstatky a nevycházíme z údivu nad velkolepostí. Bohužel osud tomu chtěl, aby tento pozdně renesanční hrad sloužil svému majiteli jen 10 let, než byl pobořen.
Další nedlouhý přejezd do historického města Sandomierz. Jdeme se podívat na místní hrad, ale protože se zde chystalo pódium pro večerní koncert, nebylo z nádvoří hrad moc vidět. Kousek vedle je bazylika katedralna Narodzenia Najświętszej Maryi Panny do které se jdeme podívat i dovnitř, protože výzdoba opravdu stojí za vidění. Rynek (náměstí) a zdejší Ratusz (radnice) a samozřejmě i historické domy na náměstí včetně zastřešené studny jsou místa, kde míří naše další kroky. Dáváme si místní specialitu Cydr a procházíme se pěší zónou až k bráně Brama Opatowska. Odtud se stejnou cestou vracíme k autu a máme delší přejezd.
Přijíždíme do města Zamość. Auto necháváme u pałac Zamoyskich a jdeme se podívat na katedrálu Katedra Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła. No a následně už jdeme do centra. Tady jsou před historickou radnicí velmi dominantní Schody Ratuszowe a nádherné kamenné renesanční domy s krásnou výzdobou Kamienice Ormiańskie. Kousek za náměstím vidíme bývalou synagogu a jdeme až na Bastion, tedy opevnění. Odtud se chodí do podzemí, ale jelikož je večer, vstup je zavřený. Vracíme se na náměstí, kde si dáváme večeři a je čas opět sednout do auta a přejet co nejblíže k městu Lublin.

20.8.2021 - pátek - Majdanek, Lublin a přejezd do Białowieża

V hotelu Dworek Jabłonna, kde jsme tuto noc přenocovali máme i snídani a ta je opravdu opulentní. Krom vlastního pečiva, je tu velký výběr teplé a studené kuchyně. Naší první zastávkou je koncentrační tábor Majdanek. Velké muzeum, které připomíná hrůzy války jen 4 km od centra Lublina. Bezplatný vstup a interaktivní expozice v bývalých barácích, krematorium s původními pecemi na koks na spalování mrtvol. Každá z pěti pecí byla schopna spálit až 100 těl denně. I tak nestíhali a těla byla pohřbívána i do masových hrobů. Prohlídka nám trvá asi 2 hodiny. Je zde vidět i původní stráží věže a oplocení z ostnatého drátu. Ten byl dokonce pod proudem. Němci tábor opustili tak rychle, že se dochovalo prakticky všechno, včetně konzerv se smrtícím plynem cyklon B.
Náladu si jdeme zlepšit do centra města Lublin. Dnes se v celém městě koná tradiční jarmark a tak v hezkých ulicích ještě přibyly stánky místními produkty či výrobky. Nejprve se jdeme podívat na Zamek w Lublinie, tedy velmi hezky zrekonstruovaný hrad sloužící jako muzeum. Na nádvoří stojí kruhová věž, která nyní slouží jako vyhlídková. Poté jdeme přes most spojující hrad a staré město. Do města musíme projít bránou Brama Grodzka. Celé staré město má bohatě zdobené fasády a má příjemnou atmosféru. Lidí tady je, jako by nikdy ani žádný Covid nebyl. Na rynku jsou opět kamienice, tedy historické domy a v rohu náměstí je vysoká zdobená věž Trynitarska, kterou se dá projít ke krásné katedrále Archikatedra pw. Świętego Jana Chrzciciela i Świętego Jana Ewangelisty. Po vnějším obvodu (tedy asi 300 metrů) jdeme k radnici města, která stojí kousek od další malebné městské brány Brama Krakowska. Ta má v sobě vsazeny i hodiny. Touto bránou se vracíme zpět do starého města, kde každou chvíli hraje nějaký pouliční hudebník. My si sedáme do jedné z mnoha stylových hospůdek u náměstíčka kde jsou vidět základy historického kostela a dáváme si oběd.
Poté se vracíme k autu a jedeme 280 km na severovýchod až k hranicím s Běloruskem do městečka Białowieża. To je v samotném srdci Białowieski park narodowy, tedy národního parku. Na víkend tu jezdí velké množství lidí a moc možností ubytování tu není. Nakonec se ubytováváme v takové chatce u restaurace Ostoja. Výhoda je, že to je skoro v centru Białowieże.

21.8.2021 - sobota - Białowieża, jízda na drezíně, zámek Wilanow a Warszawa

Ráno jdeme do zámeckého parku Białowieża na procházku a pak na zajímavou atrakci. Platíme si středně dlouhou trasu na staré, nepoužívané koleji v ručně poháněné drezíně. V 10:00 vyjíždíme ve dvou spojených drezínách na 11 km dlouhou trasu. Je to sranda, člověk musí ručně pumpovat, aby se souprava hýbala. Trasa je i místy mírně do kopce, což je docela náročně. V polovině máme 5 minut pauzu a jedeme stejnou trasou zpět. Na přejezdech náš výpravčí troubí, aby nás nesrazilo nějaké auto. Zpátky to v jednom místě jede samospádem hezky rychle dolů. V 11:30 jsme zpět, ruce trochu bolí, ale za tu zkušenost to stálo.
Přejíždíme asi 5 km a jdeme do Rezerwat pokazowy żubrów. Vidět zubra ve volné přírodě v tuto roční dobu je docela o náhodě, proto jdeme na jistotu. Rezerwat je něco jako zoo. Vidíme několik zubrů, rysa vlka, divočáky a soby. Prostě vše, co žije ve zdejších lesích.
Následuje přejed na západ k hlavnímu městu Polska do Warszawy. Cestou se nám něco stalo z motorem v autě a máme co dělat, abychom dojeli. Je ještě hezky, proto ještě jedeme k zámku Pałac w Wilanowie. Ten je zasazen do rozhlehlých upravených zahrad, které jsou považovány za nejhezčí v celém Polsku. Platí se zde sice vstupné, ale stojí to za to. Zámek je nádherný a postavený v barokním stylu. Je bohatě zdobený. A ty zahrady! Jsou v různých stylech, ale velmi zdařilé. Asi hodinu se zde procházíme, načež jedeme přes město do hotelu Wald, kde jsme ubytovaní.

22.8.2021 - neděle - Warszawa

Po hotelové snídani jedeme do části Stare Miasto. Jedeme tam městskou dopravou (skvělá aplikace na mobil Jakdojade). Tramvaj stojí hned vedle Zamek Królewski a mramorového sloupu Kolumna Zygmunta III. Město se teprve probouzelo a proto rán nebylo tak moc lidí, ale postupně přibývali až jich byly mraky. Pak procházíme kolem Bazyliki Arcykatedralnej na Rynek Starego miasta. Tady už stojí zpívající flašinetář hned pod sochou Syrenki. Náměstíčko je malebné a kamienice (staré domy) mají hezky zdobené fasády. Následně procházíme bránou Barbakan v cihlové hradební zdi, která obepínala staré město a přes Rynek Nowego miasta a Kostela Nejsvětější Panny Marie jdeme k Multimedialny Park Fontann, tedy ke zpívající fontáně. Fontána je hezká, ale na ceduli čtu, že bude nějaká performance ve 13:00, to máme dost času, proto se ještě procházíme Starým městem a promenádou tak, abychom se k fontáně vrátili na těch 13:00.
Bohužel denní představení na zpěv ptáků nás nijak nenadchnul a po 10 minutách se vracíme do města na oběd a na procházku na jih až do parku Łazienki Królewskie. Rozlehlý udržovaný park se spoustou zeleně, soch, stavbami podle antických vzorů a vodní plochou. Tady trávíme pohodových několik hodin, než jedeme zpět k hotelu. Překvapením je, že v neděli je hotelová restaurace zavřená, proto se musíme spokojit s nedalekým fast foodem.

23.8.2021 - pondělí - Warszawa - oprava auta a deštivá Łódź

Po snídani hledáme nějaký autoservis, který by nám na našem hybridním autě byl schopen opravit motor. Naštěstí hned druhý servis se toho zhostil na výbornou. Odevzdali jsme auto, chvíli počkali na diagnostiku a pak se šli projít do nedalekého parku. Za dvě hodiny bylo auto opraveno a mohli jsme jet do centra k Pałac Kultury i Nauki, což je nejznámější výšková budova z ery socializmu. Děvčata se rozbíhají do nákupních center a já s deštníkem, protože se počasí zlomilo a dost vydatně prší chodím po zdejší čtvrti Śródmieście.
Pak se opět scházíme na oběd a jedeme do města Łódź. Prší víc a víc a teplota klesá na 16°C. Proto se jedeme rovnou ubytovat do hotelu Ambasador Premium, bereme si plavky a jdeme do hotelového bazénu. Ten má slušných 20 metrů, takže si dáváme i kondiční plavání a pak jdeme do sauny. Po 20:00 jdeme do nejznámější místí ulice Piotrkowska. Ta za normálního počasí pulzuje životem a bary a hospody přetékají lidmi. Dnes je tu skoro pusto. My se snažíme najít nejlepší zapiekanki v Polsku (Zapiekanki Bistro Z na ulici Piotrkowska 90 a Piotrkowska 50), ale na dveřích je nápis, že pro deštivé počasí mají zavřeno. Nakonec jdeme do indické restaurace, kde jídlo také není vůbec špatné.

24.8.2021 - úterý - Termy Uniejów, Częstochowa - Jasna Góra a cesta domů

Hotel má dopoledne zavřený wellness, tak se jdeme nasnídat a jedeme do termálních koupališť Uniejów. Parkujeme na malém parkovišti v zámeckém parku a ten kousek se jdeme projít do termálů. Máme vstup na 3 hodiny a ty celé trávíme v místní teplé vodě. Odpoledne jedeme ještě do města Częstochowa. Parkujeme na centrálním parkovišti u poutního kostela a paulinského kláštera. Jedná se o nevýznamnější polské poutní místo. A zrovna se koná venkovní bohoslužba, kde je asi tisícovka věřících. Procházíme si kostel a posloucháme chorály, které z bohoslužby přenáší na celé Jasné Hoře do reprobeden. Je 20:00, dáváme si na večeři poslední zapiekanku a jedeme domů.