Evropa > Španělsko > Gran Canaria (21.6. - 25.6.2022)

21.6.2022 - úterý - Přelet přes Londýn na Gran Canaria

Musím z Ostravy vyjet ve 3:00, abych stihl dojet do Katovic a zaparkovat auto a odbavit se do Londýna s odletem v 6:00. V 9:00 přistávám v Londýn Luton a díky velkokapacitnímu odbavování na letišti jsem za chvíli venku. Protože je na dnešek hlášena stávka dopravních společností v Londýně, tak jdu z letiště pěšky směr centrum Luton a pak se jdu projít kolem přilehlých parků. Než se vrátím na letiště, mám v nohách 18 km a poznatek, že Luton je něco jako Nový Jičín. Město mělo svou slávu v dobách klobouků, protože se zde vyráběly na každém rohu právě klobouky.
V 15:00 mi letí letadlo na Gran Canaria a mám pro sebe celou řadu, takže mi těch 5 hodin ve vzduchu ubíhá rychle. Na letišti na Gran Canaria jsem ve 20:00 místního času. V příletové hale na mne čekal agent s mým jménem a za chvilku už jedeme do nedaleké půjčovny aut Orlando. Během chviličky mám půjčené auto a jedu nakoupit do nedalekého Lidlu a pak se přesouvám po dálnici do městečka Patalavaca které je na jih ostrova a je to výchozí bod pro mnoho turistických tras. Parkuji právě na začátku jedné z nich, dávám s večeři z vlastních zásob a ulehám pod hvězdnou oblohou ke spánku.

22.6.2022 - středa - Z Patalavaca do Norskeplassen, Barranco de las Vacas, Agüimes

V 6:00 vycházím od auta soutěskou v sierra (polopoušť) a stoupám vzhůru směr Norskeplassen. Cestou sbírám hromady cachí, které tu jsou. Příroda je drsná, ale zajímavá. Místy hrozně připomíná Grand Canyon v USA. Do 14:00 mám v nohách 24 km a neuvěřitelné převýšení. Ostrov je známý pro chov koz, které se i zde potulují a musím procházet srze jejich stáda. Přicházím k autu a jedu v Patalavaca převzít klíče od ubytování. Následuje cesta k letišti, ale ještě jsem skočil nakoupit. U letiště jsem o něco dříve, než přilétá letadlo s Tuxíkem. Přímo z letiště jedeme do soutěsky Barranco de las Vacas. Krásná, barevná soutěska vytvořená působením dávno vyschlého potoka s vodopádem. Hornina a vodní eroze vytvořily nádhernou barevnou podívanou. Odtud ještě jedeme do okolí vesnice Agüimes, kde spousta domů a sklepů je jednoduše vytesaných do skály. Jdeme si dát i jedno pivo do jedné takovéto restaurace a to do Bar Restaurante Guayadeque. Za velmi dobrou cenu 1€ dostáváme pivo a prohlížíme si interiér ve kterém se u stropu suší místní typická šunka a jsou zde sudy z vínem. Pak už jedeme nakoupit ryby do Mercadony a na ubytování, kde si děláme s ryb, krevet a vína opulentní večeři.

23.6.2022 - čtvrtek - Pico de las Nieves, Roque Nublo, via ferrata Alquímia, Roque Bentayga, vesnice Fataga, Molino de Agua de Fataga, Necropolis de Arteara, Mirador Astronómico de la Degollada de las Yeguas, Dunas de Maspalomas

Vstáváme v 6:30 a po snídani vyrážíme autem do středu ostrova na nejvyšší vrchol Pico de las Nieves (1949 m). Silnice vede prakticky až na vrchol díky zde postavenému vojenskému radaru. Ale ten výhled stojí za to. Vidíme celý ostrov kolem dokola, všechny další dnešní vrcholky a hluboko pod námi je moře z mraků. Dokonce je dobře vidět i nejvyšší vrchol Španělska Pico del Teide na vedlejším ostrově Tenerife. Autem sjíždíme na parkoviště pod skalní útvar Roque Nublo a pěšky k této ostré skále, která měří 67 metrů a vypadá jako obrovský viklan na vrcholku kopce, máme asi 1,5 km. Cestou jsou hezké výhledy do okolní přírody. K autu se vracíme stejnou cestou a jedeme na parkoviště pod via ferratu Alquímia. Nejprve jdeme pod skalní stěnu a hledáme nástup na ferratu. Nikde žádné jištění, tak nalézáme vzrušnou část a traverz. Konečně ocelové lano! Je sice trochi volnější, ale je. Cvakáme se do ferratových setů a stoupáme po kolmé, místy dokonce převislé stěně. V exponovaných místech jsou ve zdi sem tam i kramle. Skvělý pocit a každý metr je vydřený. Zdoláváme cca 150 metrů tohoto náročného výstupu a vidíme, že je tady udělaná lanovka (rozuměj, natažená dvě ocelová lana přes údolí). Už se těšíme na pocit, kdy pod námi nebude desítky metrů nic, jen vzduch, ale zklamání přichází, když vidíme, že na druhé straně prostě ferrata nepokračuje. Lana, která tam měla být prostě nejsou. Smutné. Proto už netraverzujeme na druhou stranu ale přecházíme kolem přehrady na klasickou turistickou stezku, kterou scházíme zpět k autu.
Jen kousek přejedeme a vyrážíme na další procházku na další skalní útvar Roque Bentayga. Příjezdová cesta i posledních pár set metrů, které je třeba ujít pěšky jsou lemovány mandloněmi. Z vrcholu, tedy z místa, kde se dá dostat, protože až na skalní monolit žádná cesta nevede, je hezký výhled do údolí a na pohoří Telde. Vracíme se zpět k autu a zastavujeme na zmrzlinu a kafé v malebné vesnici Fataga. Občerstveni se jedeme podívat na bývalý vodní mlýn Molino de Agua de Fataga. Z něj zbyl jen vodní náhon, ale voda touto levadou teče i dnes. Dále zastavujeme v Necropolis de Arteara, což je velké kamenné moře. Kdysi se tady rozsypal celý kopec a ostré balvany vyplňují cel údolí. No a v jedné z mnoha serpentín na dnešní cestě je vyhlídka Mirador Astronómico de la Degollada de las Yeguas. Jak už název napovídá, je to lepší zastávka během jasné noci, protože jsou zde cedule s rozložením hvězd nad hlavou, ale i přes den je zde hezký výhled na okolní krajinu a hory.
Blíží se večer, proto jedeme na jižní část ostrova na písečné duny Dunas de Maspalomas. Auto parkujeme přímo u hotelu RIU Palace, kterým se projde na promenádu a následně na samotné písečné duny. Ty jsou tvořeny svetlým jemným pískem stejně jako na Sahaře a člověk si tady i tak připadá. Po písku se procházíme skoro 4 km až do večera a následně si jedeme nakoupit a v apartmánu si opět připravujeme velmi dobrou večeři.

24.6.2022 - pátek - Puerto de Mogán, El Molino de Viento, Los Azulejos De Veneguera, Cactualdea Park, Mirador del Balcón, Plazivá ferrata Guagua, Faro de Punta Sardina, Locanda El Roque a město La Palma

Po snídani jedeme do přístavního městečka Puerto de Mogán. Procházíme malebné uličky a jdeme až k přístavu, kde je na vodě postaven historický dům. Pak stoupáme náročných 257 schodů do kopce nad město na panoramatickou vyhlídku.
Odtud máme trochu delší přejezd, protože na západě ostrova není dálnice, ale jen serpentiny a občas nějaký tunel. Projíždíme vesnicí El Molino de Viento, což je doslovný překlad větrný mlýn. A to proto, že tu jeden hezky zachovalý stojí. Jedeme na přírodní zajímavost Los Azulejos De Veneguera. Jedná se o duhové hory. Díky příměsím oxid kovů jsou krásně zabarvené skaliska od zelené přes fialovou až po rudou. Tohle je jen rychlá zastávka na pár fotek a pokračujeme do Cactualdea Parku, kde jsou v údolí na velké ploše pěstovány kaktusy z celého světa. Do parku je placené vstupné, ale zahrady jsou tak rozhlehlé, že kaktusy všech možných tvarů a výšek jsou i všude kolem a není vyloženě nutné jít až do placené části. Pokračujeme pořád po obvodu ostrova na útes na kterém je skleněná terasa s dech beroucím výhledem na moře a okolní srázy Mirador del Balcón. Tahle vyhlídka je na staré silnici přes útesy, která je kousek za vyhlídkou zavřená, protože už se jezdí po nové cestě a v té zavřené části se jdeme na chvíli projít a kochat výhledy. Pak už nás čeká to, pro co jsme na tento ostrov vlastně přiletěli. Ferrata! Na internetu zjišťujeme, že v této oblasti je ferrata Guagua. Parkujeme ve vesnici pod kopcem, bereme si výbavu a stoupáme v horku k hoře. Nejprve je trasa této ferraty typicky turistická a musíme vystoupat slušné výškové metry, abychom se dostali ke skále a v ní k puklině, kterou protéká čůrek vody. Tady chvíli pátráme, kde trasa pokračuje. K našemu překvapení se člověk musí nasoukat do té pukliny s vodou a protáhnout se úzkou komínovou spárou zajištěnou rezavým řetězem nahoru. Tento klaustrofobický průlez má dvě řetězové délky a nakonec lezec vykoukne opět na denní světlo v keři zakrývajícím úzký východ. Po přeskákání balvanů počítáme, že bude ferrata pokračovat, ale nacházíme už jen odmontovaná lana a tím pro nás zábava končí. Jen se stejným průlezem přes jeskyni vracím zpět a Petr si to raději slaňuje venkem.
Jedeme na severozápadní bod ostrova k majáku Faro de Punta Sardina, kde jen děláme jen pár fotek a parkujeme u El Roque. Procházíme úzkými uličkami mezi domy až k výbežku na pobřeží, kde je restaurace Locanda El Roque. Dáváme si tady kávu a vychutnáváme pohled na moře.
Poslední zastávkou na cestě je hlavní město ostrova La Palma. Tedy konkrétně jen historická část města kolem náměstí Plaza de Santa Ana. Tady je vidět katedrála, radnice a koloniální architektura. Během dne jsme tedy objeli celý ostrov kolem dokola a na ubytování přijíždíme po 20:00.

25.6.2022 - sobota - Pláž Patalavaca, Palmito Park, přehrada Chamoriscán, Pico a caldera de Bandama, vesnice Telde a odlet domů

V 8:00 už se koupeme v moři u pláže Patalavaca, která je od našeho ubytování ani ne 2 km daleko. Voda je příjemně teplá a pláž tak ráno úplně bez lidí. U moře trávíme asi 30 minut, pak se jedeme na ubytování sbalit a nasnídat a už ze vším opouštíme apartmán a jedeme do Palmito Parku. Tedy do údolí před parkem. Protože tohle je děsná komerce. Autobusy a taxíky navážejí turisty z rezortů po ostrově na malou botanickou zahradu a delfinárium. Ale My se tady s několika palmami fotíme a jdeme pěšky na nedalekou přehradu Chamoriscán. Vypadá to tady jako Lost place. Přehrada má vodu jen na dně, je neudržovaná, zábradlí prohnilé a široko daleko nikde nikdo.
Nasleduje výjezd silnicí, která se stále točí kolem kuželu vrcholu Bandama, až se z toho člověku točí hlava a jedeme až na vrchol. Odtud jsou výhledy do stejnojmenného kráteru Caldera Bandama. Huboký kužeovitý kráter s průměrem 1 km a my jej i částečně obcházíme. Bohužel nás začíná tlačit čas a počasí taky nevypadá špatně, proto se vracíme na hranu krátera a dáváme si kávu v místní restauraci. Zvedl se prudký vítr a přinesl s sebou i kapky deště. Dopíjíme a spoustou serpentin přes hory jedeme do vesnice Telde, kde na většině městských zdí mají velké dřevěn ékříže a touto křížovou cesotu si procházíme historické centrum.
Pak už spěcháme vrátit auto a jedeme na letiště.
26. 6. 2022
Španělsko
Madrid
Teide on Tenerife in the Canary Islands (3 718 m)