Afrika > Tanzanie > Tanzánie: Kilimanjaro a Zanzibar (9.12. - 21.12.2020)

9.12.2020 - středa - Vídeň a odlet do Addis Abeba v Etiopii

V době corona virové, kdy skoro nic nejezdí ani nelétá, hranice států jsou zavřené a vyžaduje se karanténa či negativní test na COVID-19 je docela problém najít destinaci, kde bych už nebyl, nebo byl, ale mohl zažít něco nového a jiného. Prakticky se dalo na poslední chvíli vycestovat jen do Mexika, Brazílie nebo Tanzánie. Nakonec padla volba na Tanzánii. V té jsem byl sice už v roce 2004 (viz cestopis na dobrodruh.cz), ale v té době jsme nešli na Kilimanjaro. Jeden telefonát kamarádovi a bylo rozhodnuto. Ten telefonát se uskutečnil přesně před týdnem. Za tu dobu jsme se stihli nabalit, koupit letenky a dnes v 11:00 nasednout do vlaku s Ostravy do Vídně. Plán byl ten, že dojedeme na letiště, zajdeme do VIP lounge, dáme si nějaký drink, jídlo a budeme pracovat. Nepočítali jsme s tím, že i salónky budou dotčeny Corona krizí a budou zavřené. Tak jsme vynechali jídlo a pití (nic tu k prodeji nebylo) a jen seděli u svých notebooků. Ve 22:05 odlétáme do noci. Takový let bych nepřál nikomu, posadili mě do poslední řady a ta není sklopná, takže celou noc v sedě. Jídlo a pití se roznáší zepředu dozadu, takže na mě nezbylo víno a jídlo jen vegetariánské. A deky na přikrytí jim až ke mě také nevyšly.

10.12.2020 - čtvrtek - letiště Addis Abeba a přelet na letiště Kilimanjaro

Ráno nás vysazují z letadla bez snídaně (prý to bylo součástí balíčku, který jsme dostali už na večeři). Procházíme opět kompletním screeningem na letišti Addis Abeba a čekáme další dvě hodiny na přípojné letadlo. Opět sedím v poslední řadě, ale lií je málo a i to víno na mě vyjde. První zastávka tohoto letadla je Zanzibar. Tam jen hodinu čekáme v letadle, než opět vzlétne a v 15:30 místního času přistává na letišti Kilimanjaro. Po uhrazení 50 USD za víza nás pouští z letiště. Měníme něco peněz a taxíkem do města Moshi, které je na úpatí hory Kilimanjaro. První naše kroky vedou do jedné z mnoha agentur pořádající výstupy na Kilimanjaro. Dostáváme první cenovou nabídku. Cestou navštěvujeme jedinou místní geocache. Cestou z cache nás udchytil Hamad, majitel agentury Kili Smile and Safaris (https://kilismiletrailsandsafaris.com). Než se domluvíme co a jak, zaplatíme nehorázný peníz (protože stát si účtuje hromadu peněz za vstup do parku) a ubytujeme se v hotelu Umoja Lutheran Hostel, je večer. Naštěstí přímo v tomto komplexu bungalovů i vaří. Po dobrém jídle, čerstvém mangovém juice a zázvorovém čaji si jdeme přebalit věci na zítřejší trek a po 20:00 jdeme spát.

11.12.2020 - pátek - Výstup na Kilimanjaro den 1 z Machame Gate do Machame camp

V 7:00 si balíme věci a jdeme na snídani, která je v hotelu v ceně a podávána formou bufetu. A je velmi bohatá. Domluvený čas příjezdu naší cestovky je dodržen na minutu. V 8:30 nasedáme do auta, které nás veze ke kanceláři cestovky, tam už je nachystám minibus a celkem 4 šerpové (porters), kuchař (chef) a průvodce (guide). Všichni jedeme k bráně do NP Kilimanjaro s názvem Machame gate ve výšce 1800 m. Během chvíle máme vyřízeno povolení ke vstupu do parku a vyrážíme přes deštný prales pomalu vzhůru. Že začátku je hezké počasí, ale okolo 11:00 se přihnala bouřka, začíná pršet a hromy se ozývají všude kolem nás. Déšť je docela intenzivní. Ještě, že mám deštník a Tuxík poncho. Okolo 16:00 jsme v prvním výškovém táboře Machame camp ve výšce 2800 m. V pod přístřeškem pro místního rangera čekáme, až přestane pršet. Naštěstí opravdu za chvíli přestává a dokonce svítí sluníčko. Stavíme stan, večeříme bohatě a dokonce nám kuchař dělá čerstvý popcorn. Ten se nám hodí večer ve stanu, kdy koukáme na film.

12.12.2020 - sobota - Výstup na Kilimanjaro den 2 z Machame camp (2800 m) do Shira cave camp (3750 m)

Spalo se nám dobře. Vstáváme v 6:00 a za chvíli nám kuchař nosí čaj, ovesnou kaši, párečky, toasty, omeletu a dokonce i palačinky. Prostě luxus. Snídáme královsky. Po jídle rychle balíme stan a věci a v 7:00 vycházíme nahoru směr druhý výškový tábor. Krajina se oproti včerejší trase podstatně mění. Stromy ustupují a objevují se více keře, sukulenty a velké balvany. Dnešní trasa má jen 5 km, ale s převýšením přes 1000 metrů. Cestou se nám otevírají výhledy na protější kopec Mt. Meru a dokonce je chvíli vidět i zasněžený vrchol Kilimanjara. Do Shira cave camp přicházíme chvíli po 10:00. Stavíme stan, sušíme věci a relaxujeme. Před obědem se jdeme podívat k jeskyni Shira podle které se to tu jmenuje a v poledne nám servírují další dobrý oběd. Po něm si dáváme pár hodin spánku. V 16:00 pro nás přichází průvodce a jdeme společně na nedalekou vyhlídku. Už jen pro to abychom nabrali nějakou tu nadmořskou výšku. Mraky se těsně před západem slunce rozestupují a my se můžeme kochat pohledy na zasněžený vrchol. Po západu slunce se prudce ochlazuje, proto rychle večeříme a jdeme si lehnout.

13.12.2020 - neděle - Výstup na Kilimanjaro den 3 z Shira cave camp (3750 m) nahoru do Lava tower camp (4600 m), dolů do Barranco camp (3794 m), lezení na stěnu Barranco Wall (4230 m) dále do Karranga camp (4028 m) a ještě do kempu Barafu (4649 m)

Vstáváme opět v 6:00 a v 7:00 nasnídaní stoupáme do třetího klimatického pásma Alpine. Krajina se mění, vegetace ubylo a přibývá velkých balvanů. Jdeme až do výšky 4600 m do tábora Lava tower camp. Pod masivní věží chvíli odpočíváme, ale čeká nás prudký sestup do 3794 m do campu Barranco. Zde máme oběd a chvíli odpočinek. Opět stoupáme. Tentokrát dost prudce a občas je třeba si pomoct i rukama. Lezeme na zeď Barranco Wall do výšky 4230 m. Odtud už to je jen zvlněný terén před kempem Karranga (4028 m). Zde byl původní plán přespat, ale je pro nás lépe se vydrápat výš až do kempu Barafu (4649 m). Celkem máme dnes nachozeno přes 20 km a nastoupáno 2000 metrů. Stan stavíme skoro za tmy. Jen si dáváme večeři, chystáme budík a okamžitě jdeme spát.

14.12.2020 - pondělí - Výstup na Kilimanjaro den 4 - Z kempu Barafu (4649 m) na vrchol Kilimanjara do sedla Stella point (5700 m), po hraně kráteru na vrchol Uhuru (5895 m) a zpět do kempu Barafu a sestup do kempu Mweka (3064 m)

Vstáváme ve 3:00! Balíme si nejnutnější věci a na snídani dostáváme sušenku a čaj. Před 4:00 za svitu milionů hvězd a našich čelovek začínáme hlemýždím tempem stoupat k vrcholu. V 6:15 vychází slunce, ale zároveň začíná foukat studený vítr. Před 9:00 konečně dosahujeme hrany kráteru Kilimanjara v místě Stella Point (5700 m). Chvíli odpočíváme abychom nabrali sil na poslední cca kilometr k nejvyššímu bodu Afriky na vrchol Uhuru (5895 m). Zdejší krajina se kompletně mění. V kráteru to vypadá jako černá poušť a je tu i dost ledovců. Na vrcholu se moc nezdržujeme, musíme sejít stejnou cestou k našemu stanu do kempu Barafu. Tady nás čeká oběd a chvíle odpočinku. Následně balíme a sestupujeme až do pásma deštného pralesa (ano, prší) do kempu Mweka (3064 m). Dolů scházíme docela vyčerpaní. Musíme si v dešti postavit stan a po večeři, kterou jíme ve stanu hned usínáme.

15.12.2020 - úterý - Sestup z kempu Mweka (3064 m) na bránu Mweka gate (1635 m) a odpočinek v Moshi

Vstáváme před 7:00, balíme a snídáme. Jelikož je to poslední zastávka, naši nosiči a průvodci nastupují do řady v očekávání spropitného. To se vypočítá jako 10% celkových nákladů na výpravu a podělí se mezi ně. Jako poděkování nám zpívají píseň o Kilimanjaru. Následuje rychlý sestup 10 km k bráně Mweka (1635 m). Cestou naposled fotíme horu skrze deštný prales a nějaké endemické květiny. U brány nás v 10:00 nakládají do minibusu a jedeme zpět do města Moshi do stejného hotelu Umoja Lutheran Hostel. Odpočíváme, jíme a relaxujeme do podvečera. Pak se jdeme projít do města a dát si místní pivo Kilimanjaro a Safari. Snaží se nás natáhnout, ale my se nedáme. Snažíme se jít spát brzy, protože zítra opět vstáváme.

16.12.2020 - středa - Safari v NP Ngorongoro

Ve 3:00 nastupujeme do offroad auta a řidič nás veze 250 km daleko k bráně NP Ngorongoro. Mezitím vychází slunce. Na bráně platíme brutální vstupné a už jedeme vzhůru na hranu kráteru. Na chvíli zastavujeme na vyhlídce do kráteru. Cestou v dálce vidíme žirafy. Sjíždíme do kráteru a několik hodin projíždíme kolem neuvěřitelného množství zvířat. Nejvíce jsou zde asi zastoupeny Thompsonovy gazely, zebry a pakoně. Vidíme ale i nosorožce, hrochy, kojoty, plameňáky a v neposlední řadě slony a dvě rodiny lvů. Ta jedna rodina se skládá ze tří samic a 7 mláďat, která jsou zvlášť roztomilá. V poledne si na jednom místě v parku u jezera, ze kterého na nás koukají hroši, děláme obědovou pauzu. Spíš je to taková svačinka. Po jídle pokračujeme v pozorování zvěře a o pár hodin později vyjíždíme z parku a jedeme zpět do Moshi. Cestou se zastavujeme v Gallery of Africa. Obrovská moderní budova plná soch a snaží se zde prodat i šperky s tanzanity. Vše je hezké, ale neuvěřitelně drahé. Tudíž to bereme jako procházku po galerii. Je zde i ukázka, jak se tanzanity těží. Následně až do 18:00 jedeme zpět do hotelu. Okamžitě jdeme na večeři a po ní na procházku po městě. Dáváme si pivo a zkoušíme místní rybu. Ta je ale samá kost.

17.12.2020 - čtvrtek - přelet na Zanzibar a Stonetown

V 5:00 pro nás přijíždí Hamadi z naší oblíbené agentury a veze nás na letiště JRO. Během chvíle se odbavujeme a vrtulovým letadlem Air Tanzania na ostrov Zanzibar. V 8:40 vystupujeme a minibusem (dalla-dalla) 505 jedeme do starého města Stone Town. Doprava stojí jen 500 místních (necelých 5 Kč) a za 15 minut nás vyhazují, že jsme v Stone Townu. K hotelu to máme asi 600 metrů a jdeme co nejpříměji skrze bludiště uliček Stone Townu. Je sice před 10:00, ale i tak nás mile ubytovávají, dostáváme welcome drink a jsme uvedeni do našeho luxusního pokoje ve třetím patře s výhledem na moře. v 4* hotelu Mizingani Seafront hotel. Prostě krása. Zbytek dne jsme se procházeli po starém městě v křivolakých uličkách. Tohle město bylo zbudováno Araby a je zde i sultánův palác. Vše vypadá ošuntěle a zašle, ale v uličkách je relativně čisto. Díky hrozbě covid je i v uličkách docela málo cizinců. Jdeme se také podívat na staré lázně (hammam), rukodělnou výrobnu mýdla a v pouličních stáncích ochutnáváme to, co jí i místní. Dáváme si tuňáka, chobotnice nebo takovou místní polévku, kde jsou kusy grilovaného hovězího, vejce, brambory, zeleninové koule a je to za líto pikantním vývarem. Večer si jdeme sednout do Sunset baru na míchaný drink a pak do Traveller's café na pivo. Optimální je tam být mezi 17-19.00, protože tyto nápoje dávají se slevou. Večer se v uličkách u nábřeží, kde jsou kanóny, objevují stánky se vším možným jídlem. Zde si dáváme večeři a vracíme se na hotel.

18.12.2020 - pátek - Nungwi a opět Stonetown

Vstáváme brzy. Jdeme na hotelovou snídani, která je opravdu luxusní, bohatá a chutná. Tolik druhů ovoce, jogurty, čerstvé džusy a dalších dobrot. Prostě jsme se přejedli. Po jídle jdeme k hlavní cestě a malou dodávkou dalla-dalla 116 jedeme něco přes hodinu na nejsevernější místo ostrova do Nungwi. Cestou začalo pršet a pršelo i do dodávky. Naštěstí, než jsme dorazili, opět svítí slunce. Tady, na severní straně ostrova to vypadá mnohem méně vyspělé, než je Stonetown. Cesta kterou jdeme k západní pláži ani nemá povrch. Jdeme k moři, abychom zjistili, že je odliv a můžeme se tak jen projít kolem. Jdeme se podívat jak ženy v mělké vodě nahánějí do hustých sítí grundle a následně do želví záchranné stanice. Vstupné je zde 10$ a tvrdí, že to jde na želvy. Já jsem viděl, že část těch peněz jde rovnou do kapes prodavačů vstupenek. Následně se jdeme projít přes bývalý resort k části moře, kde jsou korálové útesy. V tom horku máme přes 5 km v nohách. To je akorát na to se vrátit k autobusům. Dáváme si vylisovanou šťávu z cukrové třtiny a jedeme, již pohodlněji, zpět do Stonetown. To horko způsobuje, že jsme dost unavení a jdeme si N chvíli odpočinout na hotel. Hotel se nám líbil natolik, že jsme si pobyt zde prodloužili o další noc. Jakmile se k večeru trochu ochlazuje, jdeme již do nám známého Traveller's café na pivo a západ slunce. Přímo pod tímto barem je asi nejlepší pláž na koupání přímo ve Stone Town. Voda je velmi příjemná.

19.12.2020 - sobota - Prison island a Stonetown

Po snídani si jdeme zabalit věci a přesunout asi o 300 metrů dále do jiného, také 4* hotelu Jafferji House & Spa. projít po nábřeží a necháme se odchytit na loď jedoucí na Prison island. Malý ostrov s pláží, hotelem a velkým množstvím želv obrovských. Na ostrově máme hodinu si jej projít a máme možnost si i želvy nakrmit. Hodina rychle utíká a loď nás veze zpět na pobřeží. Jdeme se najíst do města a odpoledne do našich oblíbených barů s výhledem na sunset a zaplavat si do moře.

20.12.2020 - neděle - poslední nákupy ve Stone town a odlet

Vstáváme tak, abychom na 7:30 byli na střeše našeho hotelu na snídani. Postupně nosí víc a víc jídla, takže ze snídaně se stává hostina. Balíme si věci a ještě polehku běžíme na ovocný trh nakoupit na poslední chvíli ovoce a koření, které vezeme zpět do ČR. V 10:00 jdeme na dalla-dalla 505 a jedeme na letiště odkud přes Etiopii letíme do Vídně.
26. 12. 2020
Tanzanie
Dodoma
Kibo on Mount Kilimanjaro (5 895 m)