Evropa > Slovinsko > Triglav údolím Sedmi jezer (26.10. - 29.10.2017)

Cesta k Slovinským hranicím

26.10.2017 - čtvrtek
Po práci mne a můj obrovský batoh Tuxík nabírá do svého auta a jedeme do Poruby nabrat ještě Ivanu a Františka. Do 2 do rána jedeme na hranici Rakouska a Slovinska, kde ještě na Rakouské straně bivakujeme u potoka.

Dolinou Sedmi Triglavských jezer do bivaku v Zasavské Koči

27.10.2017 - pátek
V 6:00 vstáváme a pokračujeme dále přes hranice do Slovinska. V 8:00 parkujeme na parkovišti Koča pri Savici. Poslední přebalení a převážení našich batohů (průměrná hmotnost každého je 25 kg) a vyrážíme přes most k brutální skalní stěně Komarča. Vycházíme z nadmořské výšky 653 m a serpentinami prudce stoupáme až do výšky 1294 m. Zvláště s těmi těžkými batohy je takto prudký nástup docela cítit. Přicházíme k prvnímu jezeru v Dolině Triglavských jezer k jezeru Črno jezero. Chodníkem kolem jezera zprava mírně stoupáme dolinou Lopušnika. V závěru doliny je zatáčka Bela Skala (1500 m), za kterou přichází prudký stoupák, který nás vede až k chatě Koča pri Triglavskih jezerih stojící u jezera Dvojno. Je zde i zimní bivak, ale ten nás ještě nezajímá. Musíme výš, mnohem výš. Konečně dosahujeme Doliny Triglavských jezer. Výrazná louka porostlá modříny Pri Utah, kterou vede naše stezka. Pokračujeme k jezeru Ledvica (nebo taky Veliko jezero). Největší jezero v dolině (300*120 m). U jezera si dáváme chvíli pauzu na svačinu, protože je zde idylický rozhled. Po chvíli putování přicházíme k Zelenému jezeru odkud stoupáme vlevo k prvnímu zamrzlému jezeru Rjava mlaka. Poslední stoupák do výšky 2071 metrů a jsme u zimní chaty Zasavska Koča. Cíl dnešního putování. Na bývalém bunkru je zabudovaná zcela nová chata s místností až pro 24 nocležníků, která je vybavena matracemi i dekami na přikrytí. Venku zapalujeme benzínový vařič a děláme si večeři. Vodu bereme z asi 500 metrů vzdělaného jezera Pod Vršacem. Později raději rozpouštíme sníh, protože se nikomu nechce chodit tak daleko. V noci přechází uragán a my jen doufáme, že je chata dostatečně pevně přikotvena k bunkru. Byla. Neuletěli jsme.

Výstup na Triglav a opět bivak v Zasavské Koči

28.10.2017 - sobota
Vstáváme v 7:30 (což je dost pozdě, ale teď to ještě nevíme). Vaříme si čaj a snídáme do nádherného, ale mrazivého rána. Rozhodujeme se nechat na chatě nepotřebné věci a v 9:00 vycházíme. Nejprve musíme sestoupit k jezeru Pod Vršacem a pak prudce vystoupat přes šotolinu až do sedla nad chatou Koča na Doliču. Tento výstup spolu se sestupem k chatě nám bere moře času a sil. Proto si u chaty dopřáváme zasloužený odpočinek a něco jako oběd. Od chaty stoupáme chodníkem vlevo serpentinami stále vzhůru. V jednom místě musíme nasadit mačky (stoupací železa), protože štěrbina, kterou strmě stoupáme je kompletně zledovatělá. Poslední úsek stoupání lezeme po hraně kolmého hřebene až ke kýženému vrcholu Triglavu do výšky 2864 m. Ten jsme dosáhli ve 14:20. Slunce svítí a několik vrcholových fotografií na sebe nenechá dlouho čekat. Zpět nechceme jít stejnou cestou, proto pokračujeme po exponovaném, ale ocelovými lany zajištěném úzkém hřebeni přes Malý Triglav. Pak prudce klesáme až k chatě Dom Planika pod Triglavom. Začíná se připozdívat a nám je jasné, že vrátit se k chatě za světla nestihneme, proto se nezdržujeme a scházíme táhlou stezkou až k rozcestí, kde vidíme chatu Koča na Doliču, ale místo, abychom odbočili doprava k chatě, jdeme chodníkem vlevo a stoupáme do výšky 2365 m k rozcestí. V tomto místě již zapadlo slunce a vyšel měsíc a první hvězdy. Tento svit je natolik intenzivní, že nepotřebujeme čelovky. Na rozcestí píší, že ještě 1 has a 15 minut k chatě. Z posledních sil klesáme až k jezeru Rjavo a posledním stoupáním k chatě Zasavská Koča. Ani nejdu do chaty a vařím a vařím. Polévky, čaje. Vše že sněhu. Je hvězdná obloha a vítr se utišil.

Sestup dolinou, vodopád Savica a cesta domů

29.10.2017 - neděle
V noci se posunul čas, proto máme jakoby hodinu k dobru. Musíme všechno sbalit, posnídat a scházíme dolů k autu. Vítr opět duje až s námi lomcuje. U auta jsme ve 12:00, jen odkládáme batohy a stoupáme se podívat a slavný Slovinský vodopád Savica. Vstup je zpoplatněn 3€, ale pohled na 85 metrů vysoký vodopád je nádherný. Už jen se vrátit k autu a jedeme rovnou domů.