Evropa > Man > Ostrov Man (31.10. - 2.11.2018)

Jižní a západní strana ostrova

31.10.2018 - středa
V 7:30 přelétám společností EasyJet na Ostrov Man. Let měl být krátký, ale letadlu něco je. Trčíme v letadle v Londýně přes hodinu a nakonec musíme přestoupit do jiného letadla. Nakonec se na ten Man dostaneme, ale musíme vyzvednout auto z půjčovny, natankovat a je 11:15.
První zastávku děláme u King William's College u města Castletown. Je to škola, která vypadá jako středověký hrad (nebo je to hrad?). Pořizujeme první záběry dronem a jedeme jižněji k pozůstatkům kaple Saint Michael's Chapel v Rushen. Na tomto výběžku do moře je ještě zřícenina kruhové pevnosti Derby Fort. Obojí stojí na skaliscích blízko moře. Jako skoro všechno, co dnes navštívíme.
Jen na druhé straně zálivu jdeme kolem přírodního mostu, který vznikl vodní erozí a je cestou na bílý maják Langness Lighthouse. Z krajiny výrazně ční kamenná věž postavená roku 1811 aby zabránila dalším ztroskotáním lodí v nedalekém moři. Věž Herring Tower má kruhový půdorys a uvnitř strmé a proklatě úzké točité schodiště bez jakéhokoli zábradlí. Vylézt nahoru chce hodně odvahy a stejně se neumíme dostat až na horní zeď. Prostě poslední 2 metry schodiště chybí.
Přejíždíme do historického města Castletown, které v minulosti bylo dokonce hlavním městem ostrova, kde je krom velmi dobře dochovaného hradu Rushen procházím historické centrum a uličky s barevnými domečky. Také se jdeme podívat na místní přístav. Přístavy jsou prakticky v každém městě na ostrově, protože hlavně v minulosti, to byl prakticky jediný způsob přepravy. Z Castletown jdeme pěšky na Scarlett point, což je jih ostrova Man a jsou zde dramaticky tvarovaná skaliska, která vznikla spečením vápence lávovým proudem.
Děláme rychlé zastávky v u památníku Dunkirk memorial, kde se může člověk dozvědět o této tragedii během Druhé světové války, v přístavu Port Saint Mary a cestou na Calf ještě fotíme kostel v Cregneash Saint Peters Church.
Z Calf Sound je vidět na ostrov přidružený Manu na ostrov Calf a já odtud běžím stezkou kolem pobřeží až do přístavního města Port Erin. Tady už nemá cenu nikam dál jezdit, protože přestává být vidět a začíná pršet. Proto se jedeme ubytovat do hlavního města Douglas do Hutchinson Square Apartments.

Douglas, sever ostrova, přechod ostrova z Douglasu do Peelu a výstup na nejvyšší horu Manu na Snafell

1.11.2018 - čtvrtek
Vstáváme ihned po rozednění a co nejrychleji si procházíme a projíždíme hlavní město Douglas. Protože bydlíme přímo u náměstí, které je spíše jako park Hutchinson square. Jsou zde zajímavě architektonicky řešené apartmánové domy. Sjíždíme kolem pobřeží a jedeme kolem Opera house a kostela The Parish Church of Saint Thomas a parkujeme u historických hodin Jubilee clock na Victoria street z roku 1887, které byly vztyčeny u příležitosti zlatého jubilea vlády královny Viktorie.
V moři na malém ostrůvku vidíme kamennou tvrz Tower of Refuge, která je dobře vidět od hlavního lodního terminálu pro osobní a automobilovou přepravu Sea Terminal. Poslední zastávka v Douglas je u radnice, před kterou stojí socha hudebníka George Formby.
Následující 4 hodiny si dávám slušně do těla, kdy po trase bývalé železnice The Steam Heritage trail zdolávám 22 km města Douglas na jihu ostrova do města Peel na severu ostrova. Jinými slovy jsem přešel celý ostrov napříč. Cestou jsou nějaké pozůstatky po železnici i mlýnech, výběhy s dobytkem a koňmi a krajina připomínající Beskydy.
První co vidím po příchodu do města Peel je socha před The House of Mannan u přístavu. Odtud se jdu podívat na staré parní nádraží, které zachovali i s kouskem kolejí. Hlavním důvodem návštěvy Peelu je rozsáhlá zřícenina hradu Peel na pobřeží, která je skvěle zakonzervována a je na ni hezký výhled z nedalekého kopečku, který vybíhám. V Peelu také stojí dvě katedrály a my se jedeme podívat na tu zajímavější na Saint German's Cathedral.
Další obrovskou historickou a stále funkční zajímavostí ostrova Man je Tynwald Hill v Glenfaba. Je to prstencově se zvedající kruh cca 25 metrů v průměru a 3,6 metrů vysoký a od roku 976 (ano, přes tisíc let) do současnosti slouží jako parlamentní shromaždiště na Manu. Vedle tohoto pódia je kaple The Royal Chapel of Saint John the Baptist.
Kostely jsou na Manu vůbec zajímavé a většinou kamenné, proto se cestou zastavujeme u dalších 3: Kirk Michael, Saint Mary's Church v Ballaugh a Kostel Our Lady Star of Sea and Saint Maughold v Ramsey.
Posední destinací před západem slunce máme nejvyšší horu ostrova Man. V úpatí stojí pomník k poctě živým i zemřelým motorkářům a odtud již stoupáme pěšky na nejvyšší horu ostrova, horu Snaefell měřící 621 m. Nahoře děsně fouká, ale je zde krásný rozhled. Cestou nás zastihl západ slunce. Na vrcholu stojí i zastávka horské železnice, která zde v letních měsících vozí turisty.
Scházíme dolů a jedeme zpět do Douglasu na veřčeři a na hotel.

Hornické město Laxey, túra po pobřeží a odlet do Londýna

2.11.2018 - pátek
Vstáváme brzy. Přeci jen dnes odlétám a chci ještě stihnout zbytek zajímavostí ostrova. Jedeme na sever do historického hornického města Laxey. Tady v minulosti (přesně od 1854 do 1929) byly doly, které zaměstnávaly až 600 horníků. Těžila se zde ruda bohatá na měď, stříbro a olovo. Jelikož Man nemá zásoby uhlí, bylo třeba vymyslet jiný způsob pohánění pump do dolů. Proto postavili Great Laxey Wheel, tož je obrovské dřevěné kolo v průměru 22,1 metrů a různé vodní zdroje jako prameny a říčky byly svedeny do jedné vodní nádrže nad úrovní kola. Na kolo pomocí akvaduktu vedli vodu, které toto obrovské kolo pohánělo a otáčením kola se převodem z vertikálního na horizontální tlačila voda pod tlakem do dolů. Je to národní technická památka a není se čemu divit. Je to opravdu impozantní dílo. Mám štěstí, protože se kolem stavby mohu proletět s dronem.
Dále po proudu potoka je Washing floor, kde se třídila ručně vytěžená ruda a je zde menší vodní kolo.
Následně jedeme na nejvýchodnější bod ostrova k majáku Maughold Head lighthouse. Maják zaříznutý na útesu s hezkým kostelem nedaleko a přímým výhledem na horu Snaefell.
Cestou směrem k Douglasu se zastavujeme podívat na jednu železniční stanici Ballabeg u úzkokolejky, která zde stojí už d roku 1905.
Máme ještě dost času, proto se vydávám na 7 km dlouhou túru kolem skalnatého pobřeží. Před 14:00 mne Pepa odváží přes Douglas, kde se ještě zastavujeme vyfotit přístav a starou mýtnou bránu u pobřeží, na letiště odkud odlétám do Londýna.

Video z cesty je možno shlédnout zde: https://youtu.be/ggv13vDWgdI
4. 11. 2018
Man
572 km2
80 058 (140 obyvatel/km2)