Evropa > Slovinsko, Itálie, Rakousko > Ferraty Slovinsko, Rakousko, Itálie (27.7. - 30.7.2017)

Přejezd přes Rakousko a Itálii do Slovinska

27.7.2017 - čtvrtek
V 16.00 vyjíždíme z Ostravy nejrychlejší cestou po dálnici přes Rakousko a Itálii do Slovinska. K městečku Bovec přijíždíme o půlnoci. Auto parkujeme u tvrze Trdnjava Kluže, bereme si karimatky a spacáky a jdeme asi kilometr a půl do kopce k tvrzi Zgornja Trdnjava Kluže (Fort Hermann). Cestou procházíme skoro 200 metrů dlouhým tunelem ve skále, který je, kupodivu, nasvětlen. Jelikož jsme už v Triglavském národním parku, oficiálně se volně nesmí spát mimo oficiální místa, ale my si nacházíme místo na bivak úplně na střeše bývalé tvrze, která je dnes již spíš zřícenina. Spí se dobře do doby, než nás budí kapky v obličeji. Začíná pršet a my se přesouváme dovnitř tvrze na jedno z mála rovných a suchých míst. I tak mi k hlavě v pravidelných intervalech s plesknutím přistávají kapky vody. Jsem tak unavený, že to ignoruji a za chvíli už spím.

Mangart, jeskyně Mala Boka, koupání v Soči a opět nocleh v tvrzi

28.7.2017 - pátek
Vstáváme v 6:00, snídáme u tvrze a scházíme opět skrze tunel k autu. Musíme vystoupat serpentinami až na Mangartsko sedlo a začínáme, již po svých, stoupat k nástupu na Italskou ferratu. Asi po 200 metrech zjišťuji, že nemám helmu, a proto se musím vrátit. Pak už bez problémů přelézáme horské žebro do Itálie a pro nástup na ferratu je nejprve třeba kus sejít až k jedné bivakové chatce. Zde se také oblékáme do ferratových sedáků a už si to stoupáme zajištěni na ocelových lanech vzhůru. Cestou je třeba prolézt jedno úzké skalní okno a je zde zajímavá pasáž, kde František velmi pobavil. Úzkou strmou plošinou se člověk musí protáhnout vzhůru, ale František to zkusil stylem plazení. Vyhlazený vápenec jel ale nepustil a on se jen bezmocně pomalu sunul dolů. Nakonec se mu to povedlo a již bez komplikací pokračujeme na vrchol hory Mangart. Z vrcholu procházíme i Slovinskou ferratou a následně sestupujeme k autu. Dolů po serpentinách máme co dělat, abychom nespálili brzdové destičky, ale auto to zvládá docela šikovně. Jedeme k přítoku Soči, k potoku Boka, kolem jehož pravé strany stoupáme až k jeskyni Malá Boka. Nasazujeme čelovky a lezeme do jeskyně. V prostorách jeskyně trávíme asi 30 minut a jsou zde velké dómy, úzké průlezy a dokonce jsou některé pasáže jištěny ferratovým stylem. V jeskyni je příjemný chládek. To se o okolí říci nedá. I proto se jedeme vykoupat do řeky Soča. Je to docela sranda, protože voda je dost ledová, jen málokdo tam vleze. Zato po řece pluje spousta kajakářů. Voda je velmi osvěžující, ale po celém dni bylo koupání potřeba. V městečku Bovec si nakupujeme nějaké zásoby a víno na večer a vracíme se na naši oblíbenou tvrz Fort Hermann. V noci žádný déšť nehlásí a my si vaříme večeři a popíjíme opět až na vrcholku pevnosti, kde i spíme pod hvězdnou oblohou.

Z průsmyku Vrsic na Prisojnik skrze Prisojnikovo okno, koupání v ledové vodě u Krajinske Gory a bivak u jezera Lago di Fusine v Itálii

29.7.2017 - sobota
Budíme se v 5:30 ráno do dalšího hezkého dne. Sbíháme k autu a jedeme do sedla Vrsic, kde necháváme auto a začínáme stoupat na ferratu Prisojnikovo okno. Po několika hodinách jsme v největším evropském skalním okně v Evropě a pokračujeme dále až na vrchol Prisojnik. Druhou stranou scházíme k autu a jedeme se okoupat do řeky u městečka Krajinská Gora. Voda je řádně ledová, ale zvládáme se umýt. O 500 metrů blíže k městu je jezero, které je jistě teplejší a je určeno ke koupání, ale co už. Na noc jedeme na Italskou stranu pod Mangart k jezeru Lago di Fusine. Máme ještě dost času a jezero si obcházíme. Večer si vaříme jídlo a spát jdeme na odlehlou stranu od parkoviště u jezera, kde je hezký výhled na Mangartský masiv.

Feraty Rotschitzawasserfall a Türkenkopf Klettersteig (D/E)

30.7.2017 - neděle
Budíme se v 5:45 do nádherného rána. Po skalní stěně zbarvené do růžova ranními červánky se rychle objevují sluneční paprsky, které věští horký den. Balíme věci a snídáme pohodlně u auta. První dnešní ferrata Rotschitzawasserfall má klasifikaci C/D a vede od vodopádu soutěskou se zábavnými prvky lanového přemístění nad vodou. Teda o tu zábavu se stará hlavně František a jeho vytřeštěné oči. Je to relativně krátká záležitost. I s návratem do hodiny. Následně jedeme přibližně hodinu na východ, kde nás čeká výživná ferrata D/E Türkenkopf Klettersteig. Ostrý nástup od řeky kolmo vzhůru, chvilky v převislých pasážích na přímém slunci, to vše nás dostatečně vyčerpává. Lezeme asi 2 a půl hodin a všichni toho máme nahoře docela dost. Rychle scházíme po turistickém chodníku k autu, kde náš čeká vyspaný František. Jdeme se vykoupat do osvěžující řeky a pak jedeme rovnou domů.