Evropa > Řecko > Atény - Řecko (16.11. - 19.11.2017)

Odlet do Atén a centrum

16.11.2017 - čtvrtek
V 7:30 pro nás přijíždí Golíkovi a jedeme na letiště do Katowic a v 11:25 odlétáme do Atén. Časový posun nám ukrojil hodinu že dne a přistáváme v 15:00. Po chvíli pro nás přijíždí shuttle bus, který nás odváží do půjčovny aut. Papírování zabírá jen chvíli a hned jedeme k centru města. Máme přes Airbnb objednán apartmán asi 3 kilometry od Akropolis. Protože ten, kdo nás má ubytovat, přichází pozdě, máme čas si nakoupit potraviny a pití v nedalekém obchodě. V ulici domů, kde bydlíme rostou citrusovníky se zrajícími mandarinkami či pomeranči. Konečně se ubytováváme, ale moc se nezdržujeme a jedeme do centra. Doprava tady je velmi hustá a jedeme pomalu. Těch 6 kilometrů trvá asi hodinu. Po zaparkování jdeme již za tmy na vyhlídku nad městem Areios Pagos, odkud je krásně vidět celé město, chrámy i Parthenon. V Parthenonu je již od 17:00 zavřeno, proto si tyto majestátní historické ruiny obcházíme alespoň dokola. Vidíme Odeon (divadlo), jdeme kolem moderní budovy muzea Akropolis, kolem Lysikratova monumentu a Metropolitní katedrály. Jdeme na večeři a jedeme zpět na ubytování.

Centrum Atén, historické památky a večer k moři

17.11.2017 - pátek
V 9:00 odjíždíme z bytu do centra. Parkujeme opět u Akropolis a jdeme nejprve na historické památky Agora. Agora je středověké shromáždiště svobodných lidí, kde byly správní budovy a dopolední trhy. Stojí zde i zachovalý Hefaistův chrám. Po prohlídce tohoto komplexu jdeme do Akropole. To je město vybudované na skále v 15. století před naším letopočtem s chrámem Athény Nike a Parthenonem. Máme štěstí. Od 1.11. je na všechny památky poloviční vstupné a děti do 18 let to mají zcela zdarma. Vidíme seshora divadlo Odeon. Přímo na vrcholku komplexu nás chytá bouřka a jako spousta jiných lidí ji přečkáváme na záchodcích. Po bouřce přichází trvalejší déšť ve kterém scházíme dolů (ještě, že máme ponča a deštníky). Jdeme do Liondi traditional Greek restaurant a objednáváme si jejich specialitu. Několika chodové menu. Od řeckého salátu přes zapečený feta sýr, tzatziki s pitou až po musaku. K tomu nám dávají karafu vína a ještě si objednáváme Ouzo (silný alkohol chutnající jako pendreky). Po jídle nám na účet podniku nesou další víno a zákusky. Přejedení a přepití k prasknutí se jdeme podívat na Panatheaic stadión. Oválný mramorový stadion, kde končí maraton. Sice prší, ale s Lukášem a Terkou běžíme jedno kolečko sprint. Po tom jídle to nebyl nejlepší nápad. Vracíme se k autu a jedeme k moři. Bohužel je tu tak hustá doprava, že těch 20 km trvá asi hodinu. To se mezi tím setmělo. Alespoň si namáčím nohy. Vracíme se na ubytování a děláme si malý večírek.

Olympijský stadion, opět centrum a plavání v moři

18.11.2017 - sobota
Ráno jedeme ke komplexu Olympijského stadionu z roku 2004, který si celý procházíme. Včetně plaveckých bazénů, i stadionu, kde probíhal otevírací ceremoniál a plál olympijský oheň. Odtud jedeme a následně jdeme prudce do kopce na kopec Lykavittos, odkud je vyhlídka na celé město i je vidět Akropolis. Z vyhlídky zpět k autu a snažíme se najít bod v mapě, který zadal Lukáš a hledáme Chrám Dia Olympského. Jelikož jej zadal špatně, hledáme dále a nakonec zjišťujeme, že jsme tam už byli včera. Škoda času, ale protože je hezky, jedeme k moři na pláž Vouliagmeni. Auto necháváme u placené brány (vstup na pláž je zpoplatněn), ale kousek cesty směrem na poloostrov už je pláž bezplatná. Voda je příjemná a s Lukášem asi 10 minut plaveme v moři. Kousek odtud je také zajímavý přírodní úkaz. Jezero Vouliagmeni kousek od moře, které má ovšem termální vodu a hladinu půl metrů nad úrovní moře. Ve stometrové hloubce vyvěrají do jezera (které bylo kdysi obrovskou jeskyní jíž se zbortil strop) a je zde celoročně teplá voda 21-27°C a v němž se dá plavat za 8€ vstupné. My dovnitř nejdeme i proto, že opět začíná pršet. Proto jedeme opět do centra. Parkujeme na jihu od města a pomalým krokem, přes obchody a historické centrum jdeme k Věži větrů (Tower of Winds), což je další z historických staveb Atén. Pak už jdeme na příjemnou večeři do další z mnoha tradičních řeckých restaurací.

Odlet domů

19.11.2017 - neděle
Vstáváme v 8:00, snídáme poslední zbytky a mimo hlavní silnice jedeme směrem k letišti. Cestou se zastavujeme podívat na několik kostelíků a na místní hřbitov. Protože dost hustě prší, jedeme vrátit auto do půjčovny a necháváme se odvézt na letiště odkud nám ve 12:50 odlétá letadlo.