Asie > Bahrajn, Katar, Spojené arabské emiráty > Spojené Arabské Emiráty, Bahrajn a Katar (8.2. - 16.2.2019)

Odlet do Dubaje

8.2.2019 - pátek
V 6:30 ráno odjíždíme do Krakova. Ano, tak brzy, i přesto, že původně jsem kupoval letenky s odletem ve 22:30. Letecká společnost si odlet docela razantně změnila a posunula nám jej už na 12:05. Ještě, že jsem se den předtím podíval na internet. Asi bychom se dost divili, pokud bychom dojeli na letiště večer a tam žádné letadlo našim směrem. Posunutým odletem se nám vyklubal další problém, letadlo přistává na DXB (Dubai International Airport) už ve 21:00. Původně plánovaný let měl mít přistání až v 7:55 následujícího dne. Tedy je třeba objednat hotel. Na poslední chvíli je to docela fuška něco sehnat, ale nakonec se přes Booking.com daří. Máme v městské části Deira objednány dva pokoje v hotelu. Standardní let v stísněném letadle FlyDubai se spoustou vlastních zásob jídla i pití a po přistání jedeme z terminálu 3 k terminálu 1 na autobus, který nás veze do čtvrti Deira, kde se náš hotel nachází. V hotelu jsme ještě před půlnocí. Stejně nejsme moc ospalí díky časovému posunu. Chvilku plánujeme další program a okolo 1:00 ráno uleháme.

Dubaj: Deira, Miracle Gardens, Mall of Emirates, Abra a nalodění na MSC

9.2.2019 - sobota
Jelikož máme časový posun, jsme domluveni, že budeme vstávat v 8:00 místního času (to je 5:00 času v ČR). Balíme si věci a kufry necháváme v recepci hotelu, abychom se s nimi nemuseli celý den tahat. Nejprve jdeme k terminálu lodních bárek Abra, které přepravují přes mořskou zátoku (creek). A za 1 Dirham přejíždíme na druhý břeh. Loď nejede nejkratší cestou, ale asi kilometr na východ, takže vystupujeme přímo u kryté tržnice (souku), kterou musíme projít, abychom se dostali k Sheih Mohammed Centre for Cultural Understanding. Tedy vesnička ve které je spousta galerií a muzeí. Některé jsou otevřeny i v sobotu (jako třeba muzeum známek) ale spousta je toho zavřeno (pátek a sobotu je něco jako u nás víkend). I tak architektura staveb stojí za vidění.
Pěšky jdeme asi kilometr na zastávku metra Burjuman a využíváme naše karty Nol k přesunu na zastávku Mall Of Emirates. To, že jedeme v metru v první třídě jsme si všimli až při výstupu. Ale jelo se fajn. Pár lidí, kožené sedačky a metro nikdo neřídí, vůz první třídy je jako první, takže je hezký výhled celou cestu. Na zastávce Mall Of Emirates nastupujeme do autobusu 105, který jede bez zastavení na zastávku Miracle Gardens. Za 50 Dirhamů na osobu si kupujeme vstup do této květinové zahrady, kdy květiny jsou uspořádány do trojrozměrných skulptur v nadživotní velikosti. Od zvířat, jako sloni přes velké letadlo celé porostlé květinami až po pohádkové postavičky. V této zahradě, která je tak kýčovitá, až je to hezké, trávíme asi hodinu. Zpět jedeme stejnou cestou, tedy nejprve autobusem 105 na Mall of Emirates, kde máme chvíli čas, tak se jdeme podívat na lyžařskou sjezdovku (ano, je tady přes 200 metrů dlouhá sjezdovka, bobová dráha i lyžařská lanovka. Všechno samozřejmě pod střechou). Metrem s jedním přestupem jedeme na zastávku Al Ghubaiba a jdeme opět na loďku přes úžinu do Deiry a k hotelu. Tam si bereme kufry a stejnou cestou (i loďkou) se vracíme k Al Ghubaiba. Odtud si musíme vzít taxi do přístavu abychom se nalodili na loď MSC Splendida. Rychle jdeme do našich kajut spáchat hygienu a běžíme do restaurace, kde máme být v 18:30. Tyto restaurace fungují A la carte a jde spíše o degustační jídla vysoké kvality. Po několika chodech se ještě jdeme dojíst do obřího bufetu. Navazuje lodní zábavný program v lodním divadle, kde taneční skupina předvádí své umění salsy. Po představení musíme absolvovat povinný dril, tedy školení jak se chovat v případě nějaké nehody lodi. To tomto školená nám trochu vyhládlo a jdeme se dojíst opět do bufetu. Do kajut se dostáváme až po půlnoci.

Abu Dhabi: promenáda Corniche, Emirates palace, Seikh Zayed Grand Mosque

10.2.2019 – neděle
V 8:00 vstáváme a jdeme se nejprve pořádně nasnídat na bufetovou palubu. Zároveň si balíme svačiny na pevninu. Na tu se vyloďujeme v 9:30. Před lodí je připraven shuttle bus k Mall of Abu Dhabi. To je zdarma. Odtamtud jdeme přes město okolo mrakodrapů k pobřeží a po promenádě Corniche jdeme několik kilometrů na západ. Široká, velmi hezky upravená promenáda, s osázenými palmami, fontánami a vyhlídkami. Celá promenáda má 8 kilometrů a nám se zase tolik jít nechce, tak po čase nastupujeme do taxi, který nás veze k Novému prezidentskému paláci (New Presidential Palace). Nádherné, bílé stavení s kupolemi v obrovské zelené zahradě u moře. Už jen brány vjezdu do paláce vypadají jako samotné miniaturní paláce. Dovnitř nás, samozřejmě, nikdo nepustí, ale přes plot vidíme dobře. Kolem plotu jdeme do hotelu Emirates palace (který má 7*). Do hotelu se jdeme podívat a pokračujeme pěšky na nejbližší ostrov, kde se nachází Heritage village. Opět postavená vesnička, která ukazuje tradiční řemesla beduínů a mají tam i domácí zvířata (tedy velblouda).
Taxíkem přejíždíme ke druhé největší mešitě světa k Seikh Zayed Grand Mosque. Opravdu dominantní stavba z bílého mramoru a v modlitebně je největší, ručně tkaný, koberec na světě. Ten mápřes 5000 metrů čtverečních a váží 35tun. Procházíme si celý komplex a dostatečně architektonicky povzneseni jedeme dalším taxi k Abu Dhabi Mall, odkud nás vezou zpět na loď. Tady už to začíná byt rutina. Předkrm v horním bufetu, chvíle odpočinku v kajutě, honosná večeře v lodní restauraci A lá Carte, opět chvíle odpočinku a večerní show v lodním divadle.

Dva dny na lodi

11.2.2019 – 12.2.2019
V pondělí jsme měli být na ostrově patřícímu Abu Dhabi ostrov Sir Bani Yas, ale na ostrově není přístavní molo pro tak velký kolos, jako je naše loď, proto kotvíme opodál a máme se nechat převézt na ostrov záchrannými čluny. Bohužel venku fouká vítr rychlostí 30 uzlů a jsou tak velké vlny, že nám to celý den není dovoleno. Proto trávíme čas v bufetu a u bazénu. Ve 14:00 kapitán dále na lepší počasí nečeká a jedeme dále.
V úterý trávíme plánovaný den na moři, kdy se přesouváme delší trasou do Manama (hlavní město Bahrajnu). Proto je o jedno divadlo navíc i v 16:00. Miniaturizovaná verze opery Carmen. Jinak je den jako přes kopírák s předešlým.

Bahrajn

13.2.2019 – středa
Loď kotví v přístavu na severovýchodě ostrova Bahrajn v přístavu Khalifa Bin Salman Port. Nemáme jinou možnost, než zaplatit předraženou zpáteční jízdenku na autobus s přístavu do centra hlavního města Manamá. Vystupujeme u Bab Al Bahrajn, což je něco jako vstupní brána do města. Za branou se nachází místní souq (trh), ale je to už moderní a nutí tu samé cetky a padělky. Musíme jít pěšky, protože se ve směnárně nedá vyměnit měna a z bankomatu vybrat peníze, protože nemáme u sebe pas. Když je člověk na lodi, pas nepotřebuje. Ty jsou po celou dobu plavby na lodi a jako doklad nám slouží čipová karta. Nakonec jsem našel otevřenou WiFi a přivolal UBER taxi.
Nejprve míříme k pevnosti Qualat Al Bahrain Fort, která je zapsána na seznamu UNESCO. U staré pevnosti postavené z bloků korálových kamenů pramení v moři 3 prameny pitné vody. Zajímavý úkaz. Prameny jsou vidět jen při odlivu. Pak si pevnost procházíme, ale dlouho se nezdržujeme.
Dalším taxi se jedeme podívat na Barbarský chrám (Barbar temple), který je skoro 5000 let starý. A podle toho taky vypadá. Je to už jen pár kamenů v písku. Prohlídka trvá jen tak krátkou dobu, že necháváme čekat taxi aby nás odvezlo dál k největší bahrajnské mešitě Al Fateh Grand Mosque. Ta funguje jako vzdělávací centrum islámu. A my máme v rámci bezplatné prohlídky možnost nahlédnout pod pokličku tomuto náboženství díky poutavému, asi patnácti minutovému, výkladu. Po přednášce si můžeme mešitu projít celou. Dalším UBER se vezeme zpět k Bab al Bahrajn a v 15:30 nás autobus pomalu, protože jsou zácpy na silnici, veze na loď.

Katar: Doha

14.2.2019 – čtvrtek
Loď přistává v 8:00. To je čas, kdy my vstáváme. Rychle na snídani a nabalit svačinku. Nabízený shuttle bus za 12€ na osobu odmítáme a raději si objednáváme taxi UBER. Vychází to na 70 Kč a auto je u lodi hned. Vezeme se přes rozestavěný přístav asi 3 km k obrovské moderní budově muzea islámského umění (Museum of Islamic Arts). Procházíme si jednotlivé galerie, které jsou zaměřeny na islámské umění v celém světě a inventář sahá až 1400 let dozadu. Jsou tu jak sochy, obrazy, šperky, nádobí tak například kovové brnění na koně. V přízemí ne rozsáhlá výstava o Sýrii a zničených historických hodnotách v současné válce. A samotná stavba je impozantní svým provedením.
Od muzea je to kousek po promenádě Corniche okolo moře se zaparkovanými dřevěnými loděmi k fontáně Perla v mušli (Pearl in the Mussel). Jak název napovídá, je to obří perla v umělé mušli. Přes osmi proudou silnici přecházíme asi 10 minut, protože zde mají tak šíleně seřízené křižovatky. Hned za cestou se rozprostírá trh Souq v hezkých béžových domcích a v uličkách mezi nimi se prodávají všemožné suvenýry a koření. V jedné části, kterou také navštěvujeme je trh s velbloudy a za nimi velké stáje s prodejem koní. V emirátech jsou velmi populární dravci, zvláště jestřábi (Falcons) a ty zde, vedle koňského trhu, také prodávají. Dokonce je tu několik specializovaných obchodů s těmito nádhernými ptáky. A je zde i specializovaná nemocnice pro jestřáby (Falcon Hospital). Vše je možné navštívit, což také činíme. Ještě pořádně projít trh, podívat se na historickou pevnost kousek od náměstí, vyfotit si oblouk nad příjezdem do centra tvořený dvěma zahnutými obřími šavlemi a můžeme se vrátit k muzeu, odkud jsme naší obcházku města Doha začali. Vracíme se sem jen proto, že v budově mají Wifi, kterou potřebujeme proto, abychom si zavolali UBER a mohli jet zpět na loď.
Je docela teplo, proto před večeří využíváme lodního bazénu a vířivek. Před večerním divadelním představením jsme pozváni na koktejlovou párty s kapitánem pro lidi, kteří jsou na lodi MSC již po několikáté.

Dubaj: Pláž Sunset Beach, Gold Souq

15.2.2019 – pátek
Po snídani si voláme UBER a jedeme na pláž Sunset Beach. Příjemná bezplatná pláž s výhledem na Burj Al Arab se sprchami i plážovou knihovnou. Sluníme a koupeme se až do odpoledne. Autobusem č. 8 jedeme na Gold Souq a loďkou přejíždíme opět na druhou stranu zátoky ke krytému trhu. Nakupujeme poslední cetky a vracíme se taxíkem na loď. Dnes už není žádné divadlo a my si balíme věci a po večeři jdeme spát brzy.

Cesta domů

16.2.2019 – sobota
Vstáváme ve 4:00 a jedeme taxíkem na letiště odkud nám v 8:00 letí letadlo do Krakova. Díky časovému posunu přistáváme v 11:00. Domů jedeme mimo dálnice a zastavujeme se do města Pszczyna na náměstí na skvělé zapiekanki.